Ladattavan maksukortin lanseerausmarkkinointi : Kasarmin kampuksen ravintolapalvelut
Siiriäinen, Minna (2015)
Siiriäinen, Minna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137874
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli suorittaa ladattavan maksukortin lanseerausmarkkinointi Kasarmin kampuksen opiskelijoille ja henkilökunnalle sekä luoda perusta kortin jatkomarkkinoinnille. Lanseerauksen seurantavaiheessa tutkittiin lanseerauksen onnistumista sekä sen ongelma-alueita.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulun palveluyksikkö Kasarmin kampuksen ravintolapalvelut. Palveluyksikkö tuottaa kahvila- ja kela-ateriatuettuja lounaspalveluita kampuksen opiskelijoille ja henkilökunnalle. Ravintolat toimivat samalla monialaisena TKI-oppimisympäristöinä ja ovat vahvasti profiloituneet lähi- ja luomuraaka-aineiden käyttäjiksi.
Kehittämistyön teoria pohjaa tuotelanseeraukseen ja markkinointiin sekä käsittelee nykyaikaisia nopeita maksutapoja. Kehittämistyössä toteutettiin tutkimus osana lanseerausmarkkinoinnin seurantaa. Tutkimuksessa kerättiin tietoa osallistuvalla havainnoinnilla ravintola Dexissä sekä sähköisellä Webropol-kyselyllä, joka oli kohdistettu ladattavan maksukortin käyttäjille. Tutkimuksessa tutkittiin ladattavan maksukortin imagollista mielikuvaa käyttäjien keskuudessa sekä lanseerausprosessissa esiin tulleita haasteita, ongelma-alueita ja onnistumisia. Tutkimuksessa lähtökohtana oli myös kehittää tuotetta, sen ominaisuuksia ja tuotteen markkinointia osana lanseerausprosessia – ei vain tutkia ilmiötä.
Kehittämistyön tuloksena toteutettiin ladattavan maksukortin lanseerausmarkkinointi sekä tuotettiin markkinointimateriaalia kortin jatkomarkkinointia varten. Lisäksi lanseerauksen seurantavaiheessa esiin tulleita haasteita ja ongelmia pyrittiin ratkaisemaan osana ravintoloiden käyttäjälähtöistä kehittämistä. Kehittämistyö toimii sekä pohjana markkinoinnin suunnittelussa, että referenssinä vastaavanlaisille lanseerausprojekteille.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulun palveluyksikkö Kasarmin kampuksen ravintolapalvelut. Palveluyksikkö tuottaa kahvila- ja kela-ateriatuettuja lounaspalveluita kampuksen opiskelijoille ja henkilökunnalle. Ravintolat toimivat samalla monialaisena TKI-oppimisympäristöinä ja ovat vahvasti profiloituneet lähi- ja luomuraaka-aineiden käyttäjiksi.
Kehittämistyön teoria pohjaa tuotelanseeraukseen ja markkinointiin sekä käsittelee nykyaikaisia nopeita maksutapoja. Kehittämistyössä toteutettiin tutkimus osana lanseerausmarkkinoinnin seurantaa. Tutkimuksessa kerättiin tietoa osallistuvalla havainnoinnilla ravintola Dexissä sekä sähköisellä Webropol-kyselyllä, joka oli kohdistettu ladattavan maksukortin käyttäjille. Tutkimuksessa tutkittiin ladattavan maksukortin imagollista mielikuvaa käyttäjien keskuudessa sekä lanseerausprosessissa esiin tulleita haasteita, ongelma-alueita ja onnistumisia. Tutkimuksessa lähtökohtana oli myös kehittää tuotetta, sen ominaisuuksia ja tuotteen markkinointia osana lanseerausprosessia – ei vain tutkia ilmiötä.
Kehittämistyön tuloksena toteutettiin ladattavan maksukortin lanseerausmarkkinointi sekä tuotettiin markkinointimateriaalia kortin jatkomarkkinointia varten. Lisäksi lanseerauksen seurantavaiheessa esiin tulleita haasteita ja ongelmia pyrittiin ratkaisemaan osana ravintoloiden käyttäjälähtöistä kehittämistä. Kehittämistyö toimii sekä pohjana markkinoinnin suunnittelussa, että referenssinä vastaavanlaisille lanseerausprojekteille.