Markkinointiviestintäsuunnitelma opetusravintoloiden käyttöön
Sillanpää, Sisko-Liisa (2015)
Sillanpää, Sisko-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opetusravintoloille markkinointiviestintäsuunnitelma, joka toimii johtamisen välineenä ja jonka avulla saadaan näkyviksi vuosittain tehtävät markkinointitoimenpiteet. Markkinointiviestinnän suunnittelu on osa markkinoinnin ja liiketoiminnan suunnittelua, joka on samalla markkinoinnin osa-alueista kaikkein näkyvin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin, strategiaan ja markkinointiviestinnänkanaviin ja -keinoihin. Tuotoksessa avattiin markkinointiviestintäsuunnitelman toteutusta vuosikellon muotoon.
Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla sitoutetaan opetusravintolassa työskentelevät opettajat ja muu henkilökunta suunnittelemaan, seuraamaan ja toteuttamaan markkinointiviestintää säännöllisesti. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallista opinnäytetyötä kuvaa työelämälähtöisyys, riittävä alan tieto ja sen toteutus tutkimuksellisella asenteella.
Toimeksiantajana toimii Tampereen seudun ammattiopisto Tredun matkailu-, ravitsemis- ja talousala. Opinnäytetyön tavoitteena on laajentaa koulutusalan oppimisympäristönä toimivan opetusravintolan toiminnan näkyvyyttä ja lisätä päivittäistä asiakasmäärää. Opinnäytetyössä selvitettyjen tulosten perusteella tehtiin selkeälukuinen markkinoinnin vuosikello, johon oli koottuna käytössä olevia ja uusia markkinointiviestintäkanavia ja -keinoja. Markkinoinnin vuosikellon toimivuutta arvioidaan käyttöönoton jälkeen vuosittain toimeksiantajan toimesta.
Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla sitoutetaan opetusravintolassa työskentelevät opettajat ja muu henkilökunta suunnittelemaan, seuraamaan ja toteuttamaan markkinointiviestintää säännöllisesti. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallista opinnäytetyötä kuvaa työelämälähtöisyys, riittävä alan tieto ja sen toteutus tutkimuksellisella asenteella.
Toimeksiantajana toimii Tampereen seudun ammattiopisto Tredun matkailu-, ravitsemis- ja talousala. Opinnäytetyön tavoitteena on laajentaa koulutusalan oppimisympäristönä toimivan opetusravintolan toiminnan näkyvyyttä ja lisätä päivittäistä asiakasmäärää. Opinnäytetyössä selvitettyjen tulosten perusteella tehtiin selkeälukuinen markkinoinnin vuosikello, johon oli koottuna käytössä olevia ja uusia markkinointiviestintäkanavia ja -keinoja. Markkinoinnin vuosikellon toimivuutta arvioidaan käyttöönoton jälkeen vuosittain toimeksiantajan toimesta.