Langaton tiedonkeruu metsäkoneen CAN-väylästä
Jormakka, Olli-Matti (2015)
Jormakka, Olli-Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127645
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan langatonta tiedonkeruuta metsäkoneen CAN-väylästä käyttäen SAE J1939-protokollaa ja mobiililaitetta. Lisäksi tutustutaan CAN-väylän toimintaan, hankitaan tietoa SAE J1939 -protokollasta ja tutkitaan SAE J1939 -standardiin liittyviä asioita. Työn tilaaja oli ProfiPro OY.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keino kerätä tietoa metsäharvesterin CAN-väylästä helposti ja langattomasti. Etenkin vikailmoitusten ja virhekoodien lukemisen mahdollisuus oli yksi päämääristä. Tätä päämäärää varten tutkittiin CAN-väylän teoriaa perinpohjaisesti, erityisesti CAN-viestien sisältöä ja rakennetta. Koska raskaan kaluston ajoneuvot käyttävät SAE J1939 -protokollaa CAN-väylässään, oli myös perehdyttävä siihen.
Opinnäytetyö alkaa CAN-väylän perusteista sekä CAN-viestin teoriasta. Tämän jälkeen työ jatkuu SAE J1939 -standardin tutkimisella ja selvityksellä siitä, mitä muutoksia se tuo mukanaan. Seuraavassa osiossa selvitetään, millä tavalla saadaan luotua yhteys tiedonsiirtoa varten ajoneuvon ja mobiililaitteen välille. Lopuksi on testausta Android-sovellusten avulla.
Työn tuloksena on esimerkki siitä, millaisilla välineillä ja kuinka langatonta tiedonkeruuta raskaan kaluston ajoneuvosta voi suorittaa. Lisäksi mukana on myös laaja teoriaosuus CAN-väylästä ja SAE J1939 -protokollasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keino kerätä tietoa metsäharvesterin CAN-väylästä helposti ja langattomasti. Etenkin vikailmoitusten ja virhekoodien lukemisen mahdollisuus oli yksi päämääristä. Tätä päämäärää varten tutkittiin CAN-väylän teoriaa perinpohjaisesti, erityisesti CAN-viestien sisältöä ja rakennetta. Koska raskaan kaluston ajoneuvot käyttävät SAE J1939 -protokollaa CAN-väylässään, oli myös perehdyttävä siihen.
Opinnäytetyö alkaa CAN-väylän perusteista sekä CAN-viestin teoriasta. Tämän jälkeen työ jatkuu SAE J1939 -standardin tutkimisella ja selvityksellä siitä, mitä muutoksia se tuo mukanaan. Seuraavassa osiossa selvitetään, millä tavalla saadaan luotua yhteys tiedonsiirtoa varten ajoneuvon ja mobiililaitteen välille. Lopuksi on testausta Android-sovellusten avulla.
Työn tuloksena on esimerkki siitä, millaisilla välineillä ja kuinka langatonta tiedonkeruuta raskaan kaluston ajoneuvosta voi suorittaa. Lisäksi mukana on myös laaja teoriaosuus CAN-väylästä ja SAE J1939 -protokollasta.