Opiskelijakuntatoiminta Savonniemen kampuksella
Nikitin, Laura (2015)
Nikitin, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on opiskelijakunnan toiminta Savonniemen kampuksella ja toimeksiantajana Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta MAMOK. Tavoitteena on selvittää opiskelijoiden näkemyksiä MAMOKin toiminnasta ja sen kehittämiskohteista syksyllä 2014. Työn tutkimuskysymyksinä ovat mm. kuinka hyvin jäsenpalvelusihteeritoiminta on onnistunut ja mitkä ovat opiskelijoiden suosimat yhteydenpitokanavat ja uutiset.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta tietopohjasta, tutkimusosuudesta ja kyselylomakkeesta. Teoriaosuus käsittelee nykypäivän asiakaslähtöisyyttä, ilmiöitä ja mittareita sekä sivuaa toiminnan kehittämistä ja arviointia. Kirjallisuus keskittyy pitkälti kaupallisiin yrityksiin, mutta samat periaatteet ovat sovellettavissa myös julkishallinnossa ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Kyselyn tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusotetta, jota on tarkennettu paikoin avokysymyksillä. Kysely on toteutettu sähköpostilla lähetetyllä Webropol-lomakkeella marras-joulukuussa 2014. Tutkimukseen on osallistunut 45 opiskelijaa, joista 32 on MAMOKin jäseniä.
Kyselyn tulosten mukaan opiskelijat ovat varovaisen tyytyväisiä. Keskiarvosana toiminnasta yleisesti oli 3,16 asteikolla 0-5. Lähes neljä viidestä vastaajasta voisi suositella opiskelijakunnan jäsenyyttä opiskelijatoverilleen. Avovastausten perusteella vastaajat toivovat MAMOKilta enemmän näkyvyyttä, läsnäoloa sekä toimintaa Savonlinnassa. Jäsenpalvelusihteeritoiminnan aloittaminen on osittain vastannut tähän, sillä sihteerin päivystyksiin ollaan tyytyväisiä ja hänen työtään on pidetty hyvänä uudistuksena. Kasvotusten halutaan asioida vieläkin enemmän. Uutisista eniten kiinnostavat läheisiksi koetut aiheet ja tapahtumien vaikutukset henkilökohtaisella ja Savonniemen kampuksen tasolla. Uutisten jakokanavista suosituimpia olivat yhteisöpalvelu Facebook sekä koulun intranet Student, joiden jälkeen tulivat sähköposti sekä MAMOKin omat nettisivut.
Lisätutkimuksiin on tarvetta, jos halutaan ymmärtää kampuksen opiskelijoita syvällisemmin. Tämä tutkimus jää kovin pinnalliseksi ja pienen vastausprosentin takia tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia kampuksen opiskelijoita.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta tietopohjasta, tutkimusosuudesta ja kyselylomakkeesta. Teoriaosuus käsittelee nykypäivän asiakaslähtöisyyttä, ilmiöitä ja mittareita sekä sivuaa toiminnan kehittämistä ja arviointia. Kirjallisuus keskittyy pitkälti kaupallisiin yrityksiin, mutta samat periaatteet ovat sovellettavissa myös julkishallinnossa ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Kyselyn tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusotetta, jota on tarkennettu paikoin avokysymyksillä. Kysely on toteutettu sähköpostilla lähetetyllä Webropol-lomakkeella marras-joulukuussa 2014. Tutkimukseen on osallistunut 45 opiskelijaa, joista 32 on MAMOKin jäseniä.
Kyselyn tulosten mukaan opiskelijat ovat varovaisen tyytyväisiä. Keskiarvosana toiminnasta yleisesti oli 3,16 asteikolla 0-5. Lähes neljä viidestä vastaajasta voisi suositella opiskelijakunnan jäsenyyttä opiskelijatoverilleen. Avovastausten perusteella vastaajat toivovat MAMOKilta enemmän näkyvyyttä, läsnäoloa sekä toimintaa Savonlinnassa. Jäsenpalvelusihteeritoiminnan aloittaminen on osittain vastannut tähän, sillä sihteerin päivystyksiin ollaan tyytyväisiä ja hänen työtään on pidetty hyvänä uudistuksena. Kasvotusten halutaan asioida vieläkin enemmän. Uutisista eniten kiinnostavat läheisiksi koetut aiheet ja tapahtumien vaikutukset henkilökohtaisella ja Savonniemen kampuksen tasolla. Uutisten jakokanavista suosituimpia olivat yhteisöpalvelu Facebook sekä koulun intranet Student, joiden jälkeen tulivat sähköposti sekä MAMOKin omat nettisivut.
Lisätutkimuksiin on tarvetta, jos halutaan ymmärtää kampuksen opiskelijoita syvällisemmin. Tämä tutkimus jää kovin pinnalliseksi ja pienen vastausprosentin takia tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia kampuksen opiskelijoita.