Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia kliinisen hoitotyön harjoittelujaksolta
Grahn, Carita; Hendrén, Mia-Maria (2015)
Grahn, Carita
Hendrén, Mia-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia kliinisen hoitotyön harjoittelujaksolta. Tässä työssä haettiin vastausta siihen miten sairaanhoitajaopiskelijat ovat kokeneet kliinisen hoitotyön harjoittelujakson. Tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa opiskelijoiden kokemuksista kliinisen hoitotyön opetuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tässä työssä teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluina ja haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan ohjaajan ja ohjauksen merkitys korostui selkeästi, sillä näillä kahdella tekijällä oli vaikutusta sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksiin harjoittelujaksosta. Kokemukset olivat pääsääntöisesti positiivisia, mutta kiire näkyi ja korostui selkeästi ohjauksessa sekä opiskelijan roolissa olevan käyttäminen työvoimana. Opiskeltuja asioita ei kokemusten mukaan saanut harjoitella riittävästi ja sairaanhoidollisia tehtäviä oli vähän. Toimintatavoissa sekä käytännöissä huomattiin eroavaisuuksia verrattuna koulussa opittuun. Tulosten mukaan kliinisen hoitotyön harjoittelujakso oli yleisesti ottaen koettu positiiviseksi sekä paikan että ohjauksen suhteen. Myös vanhusten kohtaaminen koettiin positiiviseksi ja aikaisempi käsitys vanhuksista muuttui positiivisemmaksi harjoittelujakson myötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tässä työssä teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluina ja haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan ohjaajan ja ohjauksen merkitys korostui selkeästi, sillä näillä kahdella tekijällä oli vaikutusta sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksiin harjoittelujaksosta. Kokemukset olivat pääsääntöisesti positiivisia, mutta kiire näkyi ja korostui selkeästi ohjauksessa sekä opiskelijan roolissa olevan käyttäminen työvoimana. Opiskeltuja asioita ei kokemusten mukaan saanut harjoitella riittävästi ja sairaanhoidollisia tehtäviä oli vähän. Toimintatavoissa sekä käytännöissä huomattiin eroavaisuuksia verrattuna koulussa opittuun. Tulosten mukaan kliinisen hoitotyön harjoittelujakso oli yleisesti ottaen koettu positiiviseksi sekä paikan että ohjauksen suhteen. Myös vanhusten kohtaaminen koettiin positiiviseksi ja aikaisempi käsitys vanhuksista muuttui positiivisemmaksi harjoittelujakson myötä.