Tornion yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen tiedot HPV-infektiosta ja HPV-rokotteesta
Rautio, Nana; Suopanki, Hanna (2015)
Rautio, Nana
Suopanki, Hanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117412
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää Tornion yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen tietoperustaa ja tiedontarvetta HPV-infektiosta ja HPV-rokotteesta. Lisäksi tutkimme, onko rokotetuilla ja rokottamattomilla eroja tietoperustassaan. Tavoitteena on, että tutkimustulosten perusteella kouluterveydenhoitajat voivat kehittää ohjausta HPV-infektioon ja rokotteeseen liittyen. Ohjauksen kehittäminen voi vaikuttaa positiivisesti rokotekattavuuteen. Tutkimusongelmiamme ovat: millainen on yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen tietoperusta ja tiedontarve HPV-infektiosta, millainen on yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen tietoperusta ja tiedontarve HPV-rokotteesta ja millaisia eroavaisuuksia on rokotettujen ja rokottamattomien tietoperustassa?
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena Webropol-ohjelman avulla. Laadimme tutkimuksen strukturoidun kyselylomakkeen itse. Tutkimuksemme kohdejoukkona olivat kaikki Tornion yhdeksäsluokkalaiset tytöt. Tutkimuksen vastausprosentti oli 83 %. Tulokset olemme ryhmitelleet tutkimusongelmittain.
Tutkimustulosten mukaan tyttöjen tietoperusta aiheesta on puutteellinen. Rokotettujen ja rokottamattomien tietoperustassa ei tulosten mukaan ollut suurta eroavaisuutta. Terveydenhoitajalta tytöt kokivat saaneensa eniten tietoa, mutta vanhempien mielipiteellä oli kuitenkin merkittävä vaikutus rokotuspäätökseen. Kouluterveydenhoitajien tulee kiinnittää huomiota ja painottaa ohjausta erityisesti vanhempien tiedonsaantiin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena Webropol-ohjelman avulla. Laadimme tutkimuksen strukturoidun kyselylomakkeen itse. Tutkimuksemme kohdejoukkona olivat kaikki Tornion yhdeksäsluokkalaiset tytöt. Tutkimuksen vastausprosentti oli 83 %. Tulokset olemme ryhmitelleet tutkimusongelmittain.
Tutkimustulosten mukaan tyttöjen tietoperusta aiheesta on puutteellinen. Rokotettujen ja rokottamattomien tietoperustassa ei tulosten mukaan ollut suurta eroavaisuutta. Terveydenhoitajalta tytöt kokivat saaneensa eniten tietoa, mutta vanhempien mielipiteellä oli kuitenkin merkittävä vaikutus rokotuspäätökseen. Kouluterveydenhoitajien tulee kiinnittää huomiota ja painottaa ohjausta erityisesti vanhempien tiedonsaantiin.