Matinlahdentien korjaussuunnitelma
Halme, Olli (2015)
Halme, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107159
Tiivistelmä
Matinlahdentie on 1960-luvun lopussa suunniteltu ja rakennettu yksityistie, joka sijaitsee Tampereen kaupungissa ja Lempäälän kunnassa. Tien alkupäätä on päällystetty noin 1,3 kilometrin matkalta. Tien alkupää kulkee Hervantajärven rannassa noin 300 metrin matkalta ja tällä matkalla on vakavia routaongelmia. Muut tien ongelmat liittyvät lähinnä päällysteen iän aiheuttamaan kuluneisuuteen. Kuivatus tiellä toimii kohtalaisesti eikä ojissa esiinny lammikoitumista, mutta tierummut ovat tukossa. Työn tarkoitus oli tehdä korjaussuunnitelma tiehen, jolla tien nykyiset vauriot saataisiin korjattua ja niiden uusiutuminen estettyä.
Tiehen tehtiin tilaajan kanssa vauriokartoitus, jossa käytiin läpi tien ongelmia. Samalla analysoitiin, mitkä tekijät mahdollisesti aiheuttavat vaurioita. Tien alkupään rakenteellista kuntoa 400 metrin matkalta selvitettiin tilaajan teettämällä maatutkauksella. Tien alkupäästä mitattiin myös maastomalli.
Rakenteet mitoitettiin pahimpiin ongelmakohtiin, joissa mitoittavana tekijänä toimi routa. Tien alkupäähän 300 metrin matkalle tehtiin pituusleikkaus, paalukohtaiset poikkileikkaukset ja tyyppipoikkileikkaukset. Loppupään suunnitelmat tehtiin tyyppipoikkileikkaustasoisina. Koko suunnitteluosuudelle laadittiin suunnitelmakartat. Suunnitelmiin kuuluivat myös kustannusarvioiden ja määräluetteloiden laatiminen. Alkuperäisenä tarkoituksena oli tehdä yksi korjaussuunnitelma tiehen, mutta tilaaja toivoi tiehoitokunnan kokouksessa, että tehtäisiin myös vaihtoehtoisia suunnitelmia ja niihin kustannusarvioita, joita he voisivat esittää tiekunnalle.
Tiehen tehtiin tilaajan kanssa vauriokartoitus, jossa käytiin läpi tien ongelmia. Samalla analysoitiin, mitkä tekijät mahdollisesti aiheuttavat vaurioita. Tien alkupään rakenteellista kuntoa 400 metrin matkalta selvitettiin tilaajan teettämällä maatutkauksella. Tien alkupäästä mitattiin myös maastomalli.
Rakenteet mitoitettiin pahimpiin ongelmakohtiin, joissa mitoittavana tekijänä toimi routa. Tien alkupäähän 300 metrin matkalle tehtiin pituusleikkaus, paalukohtaiset poikkileikkaukset ja tyyppipoikkileikkaukset. Loppupään suunnitelmat tehtiin tyyppipoikkileikkaustasoisina. Koko suunnitteluosuudelle laadittiin suunnitelmakartat. Suunnitelmiin kuuluivat myös kustannusarvioiden ja määräluetteloiden laatiminen. Alkuperäisenä tarkoituksena oli tehdä yksi korjaussuunnitelma tiehen, mutta tilaaja toivoi tiehoitokunnan kokouksessa, että tehtäisiin myös vaihtoehtoisia suunnitelmia ja niihin kustannusarvioita, joita he voisivat esittää tiekunnalle.