Asiakastyytyväisyystutkimus Parturi-kampaamo Henni’sille
Pulkkinen, Juuli (2015)
Pulkkinen, Juuli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyys, jota tutkittiin asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla. Opinnäytetyö toteutettiin mikkeliläiseen Parturi-kampaamo Henni’siin. Yritys toimii kampaamo- ja kauneudenhoitoalalla sekä tarjoaa kattavasti erilaisia palveluita asiakkaille. Aiheen työlleni sain toi-meksiantona Parturi-kampaamo Henni’siltä, koska yritys halusi teettää asiakastyytyväisyystutkimuksen asiakkaidensa kokemasta tyytyväisyydestä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mikkeliläisen Parturi-kampaamo Henni’sin asiakkaiden kokemaa tyytyväisyyttä tarjottuun palveluun ja sen laatuun. Saatujen tulosten perusteella yritykselle tehtiin myös kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, miten tyytyväisiä yrityksen asi-akkaat ovat tämän hetkiseen palveluun ja sen laatuun sekä kuinka asiakastyytyväisyyttä voitaisiin paran-taa. Tutkimus kohdennettiin Parturi-kampaamo Henni’sin asiakkaille.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostui palvelun laadusta ja asiakastyytyväisyydestä. Teoriassa käsiteltiin muun muassa yleisesti, mitä palvelu on, mitä palvelun laatua on ja mitkä ovat palvelutapahtuman vaihei-ta sekä asiakastyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä.
Itse tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla sekä lisäksi sähköisen verkko-kyselynä. Kyselylomakkeella kysymykset olivat monivalintaväittämiä. Kysely toteutettiin 5.2.2015–25.2.2015, vastauksia kyselyssä saatiin 52 kappaletta. Tuloksien analysoinnissa käytin apuna Webropol-ohjelmaa.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan Parturi-kampaamo Henni’sin asiakkaiden kertoa olevan tyyty-väisiä palveluun ja sen laatuun. Henkilöstö koetaan ammattitaitoiseksi ja asiakaspalvelun kerrotaan ole-van hyvää. Tuttu henkilöstö ja keskeinen sijainti houkuttelivat asiakkaita käyttämään yrityksen tarjoamia palveluita. Kyselyyn vastanneiden henkilöiden määrä oli melko pieni, minkä vuoksi saatuja tutkimustu-loksia ei voida yleistää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mikkeliläisen Parturi-kampaamo Henni’sin asiakkaiden kokemaa tyytyväisyyttä tarjottuun palveluun ja sen laatuun. Saatujen tulosten perusteella yritykselle tehtiin myös kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, miten tyytyväisiä yrityksen asi-akkaat ovat tämän hetkiseen palveluun ja sen laatuun sekä kuinka asiakastyytyväisyyttä voitaisiin paran-taa. Tutkimus kohdennettiin Parturi-kampaamo Henni’sin asiakkaille.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostui palvelun laadusta ja asiakastyytyväisyydestä. Teoriassa käsiteltiin muun muassa yleisesti, mitä palvelu on, mitä palvelun laatua on ja mitkä ovat palvelutapahtuman vaihei-ta sekä asiakastyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä.
Itse tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla sekä lisäksi sähköisen verkko-kyselynä. Kyselylomakkeella kysymykset olivat monivalintaväittämiä. Kysely toteutettiin 5.2.2015–25.2.2015, vastauksia kyselyssä saatiin 52 kappaletta. Tuloksien analysoinnissa käytin apuna Webropol-ohjelmaa.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan Parturi-kampaamo Henni’sin asiakkaiden kertoa olevan tyyty-väisiä palveluun ja sen laatuun. Henkilöstö koetaan ammattitaitoiseksi ja asiakaspalvelun kerrotaan ole-van hyvää. Tuttu henkilöstö ja keskeinen sijainti houkuttelivat asiakkaita käyttämään yrityksen tarjoamia palveluita. Kyselyyn vastanneiden henkilöiden määrä oli melko pieni, minkä vuoksi saatuja tutkimustu-loksia ei voida yleistää.