Z-sukupolven tavoittaminen, sitouttaminen ja hyödyntäminen sosiaalisen median keinoin : case Helsingin IFK
Jalonen, Krister (2015)
Jalonen, Krister
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066287
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tarkastella miten z-sukupolven edustajia voidaan tavoittaa, sitouttaa ja hyödyntää sosiaalisen median keinoin case-yritys Oy HIFK Hockey Ab:n osalta. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa iso rooli on ollut tehdyillä teemahaastatteluilla. Tutkielma on suoritettu toimeksiantona HIFK:lle
.
HIFK:lle on tärkeää oppia tuntemaan z-sukupolven käyttäytymistä, odotuksia ja kulutustoiveita, koska organisaatio haluaa pystyä vastaamaan heidän kysyntäänsä. Tähän sosiaalinen media tarjoaa erinomaisen kanavan, sillä sen kautta on mahdollista tavoittaa suuri osa kyseisestä ikäluokasta. Lisäksi HIFK:lle sosiaalisen median viestintä on kustannustehokasta myös muiden kuluttajien tavoittamisen kannalta.
Tutkielmassa on tarkasteltu tutkimuskysymyksen kannalta oleellisimpia käsitteitä, sekä teoreettista taustaa sosiaalisen median viestinnän osalta, HIFK:n sosiaalisen median kanavien nykytilaa tarkastellen. Tutkielma etenee vuoropuhelussa HIFK:n nykytilan tarkastelun ja mahdollisten toimintatapojen esittelynä. Tutkielmassa käy ilmi, että sosiaalinen media tarjoaa lukuisia eri kanavia tavoittaa ja sitouttaa z-sukupolvea. Iso kysymys onkin, miten sosiaalisen median kautta pystytään tarjoamaan tuotteita ja palveluita entistä tehokkaammin.
Tavoittamisen ja sitouttamisen osalta tulosten mittaaminen on todettu olevan selkeämpää, kuin sen kautta saatavan taloudellisen hyödyn mittaaminen. Toisena haasteena HIFK:lle onkin muodostaa mittareita hyödyntämisen osalta, jonka pohjalta pystytään tekemään järkeviä päätöksiä sosiaalisen median viestinnän suhteen.
.
HIFK:lle on tärkeää oppia tuntemaan z-sukupolven käyttäytymistä, odotuksia ja kulutustoiveita, koska organisaatio haluaa pystyä vastaamaan heidän kysyntäänsä. Tähän sosiaalinen media tarjoaa erinomaisen kanavan, sillä sen kautta on mahdollista tavoittaa suuri osa kyseisestä ikäluokasta. Lisäksi HIFK:lle sosiaalisen median viestintä on kustannustehokasta myös muiden kuluttajien tavoittamisen kannalta.
Tutkielmassa on tarkasteltu tutkimuskysymyksen kannalta oleellisimpia käsitteitä, sekä teoreettista taustaa sosiaalisen median viestinnän osalta, HIFK:n sosiaalisen median kanavien nykytilaa tarkastellen. Tutkielma etenee vuoropuhelussa HIFK:n nykytilan tarkastelun ja mahdollisten toimintatapojen esittelynä. Tutkielmassa käy ilmi, että sosiaalinen media tarjoaa lukuisia eri kanavia tavoittaa ja sitouttaa z-sukupolvea. Iso kysymys onkin, miten sosiaalisen median kautta pystytään tarjoamaan tuotteita ja palveluita entistä tehokkaammin.
Tavoittamisen ja sitouttamisen osalta tulosten mittaaminen on todettu olevan selkeämpää, kuin sen kautta saatavan taloudellisen hyödyn mittaaminen. Toisena haasteena HIFK:lle onkin muodostaa mittareita hyödyntämisen osalta, jonka pohjalta pystytään tekemään järkeviä päätöksiä sosiaalisen median viestinnän suhteen.