Kauppakassipalvelun ydinprosessin kehittäminen
Erkinmikko, Juha (2015)
Erkinmikko, Juha
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittäistavaroita vanhuksille ja liikuntarajoitteisille toimittavan Seniorikauppakassipalvelun ydinprosessin kehittäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun Toppilansaaressa sijaitsevan Tarmo-lähikaupan yhteydessä toimiva Seniorikauppakassi-palvelu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kerätyn tietoperustan, asiakashaastatteluiden ja oman havainnoinnin pohjalta malli uudesta Seniorikauppakassipalvelun tilaus- toimitusprosessista. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen kauppakassipalveluiden yleistyessä Suomessa. Kauppa-kassipalveluiden toimintaa ja palvelun tasoa ei kovin paljoa ole Suomessa tutkittu, päivittäistava-roiden nettikaupan lyhyestä historiasta johtuen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu pääosin kirjalliseen materiaaliin. Viitekehyksessä keskityt-tiin asiakaslähtöisyyteen, asiakaslähtöisiin liiketoimintaprosesseihin, ja tilaus- toimitusprosessin kehittämiseen. Tietoperustan kattavuutta pyrittiin lisäämään ajankohtaisilta päivittäistavaroiden nettikauppaan keskittyviltä sivustoilta löydetyillä tiedoilla.
Tutkimustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin Seniorikaup-pakassipalvelun asiakkaita puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluilla pyrittiin saa-maan ajankohtaisia kehitysideoita ja palautetta Seniorikauppakassipalvelun toiminnasta.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Tietoperustan, haastatteluiden ja oman havainnoinnin pohjalta pystyttiin kehittämään ehdotus uudesta ydinprosessin mallista. Uusi ydin-prosessin malli on toteuttamiskelpoinen ja hyödynnettävissä.
Mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita ovat hintatason merkitys kauppakassipalvelun menestymi-seen, asiakashankinta kauppakassipalvelulle ja nettikaupan perustaminen kauppakassipalvelulle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kerätyn tietoperustan, asiakashaastatteluiden ja oman havainnoinnin pohjalta malli uudesta Seniorikauppakassipalvelun tilaus- toimitusprosessista. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen kauppakassipalveluiden yleistyessä Suomessa. Kauppa-kassipalveluiden toimintaa ja palvelun tasoa ei kovin paljoa ole Suomessa tutkittu, päivittäistava-roiden nettikaupan lyhyestä historiasta johtuen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu pääosin kirjalliseen materiaaliin. Viitekehyksessä keskityt-tiin asiakaslähtöisyyteen, asiakaslähtöisiin liiketoimintaprosesseihin, ja tilaus- toimitusprosessin kehittämiseen. Tietoperustan kattavuutta pyrittiin lisäämään ajankohtaisilta päivittäistavaroiden nettikauppaan keskittyviltä sivustoilta löydetyillä tiedoilla.
Tutkimustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin Seniorikaup-pakassipalvelun asiakkaita puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluilla pyrittiin saa-maan ajankohtaisia kehitysideoita ja palautetta Seniorikauppakassipalvelun toiminnasta.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Tietoperustan, haastatteluiden ja oman havainnoinnin pohjalta pystyttiin kehittämään ehdotus uudesta ydinprosessin mallista. Uusi ydin-prosessin malli on toteuttamiskelpoinen ja hyödynnettävissä.
Mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita ovat hintatason merkitys kauppakassipalvelun menestymi-seen, asiakashankinta kauppakassipalvelulle ja nettikaupan perustaminen kauppakassipalvelulle.