Kuormatilan vaihtojärjestelmän tuotekehitysprosessin arviointi : case: TJM Transmodi Oy
Haahkola, Maiju (2015)
Haahkola, Maiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035752
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää, miten on onnistuttu uuden kuormatilan vaihtojärjestelmän, Transmodi kiinnitysjärjestelmän, tuotekehitysprosessissa. Tutkimuksessa käsitellään myös millaisia käyttökokemuksia kiinnitysjärjestelmästä on saatu. Selvityksen kohteena on, mikä on ollut käyttäjien mielestä hyvää ja mikä huonoa, ja miten kiinnitysjärjestelmää voisi tulevaisuudessa kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantajana on TJM Transmodi Oy.
Teoriaosuuden pääpaino on tuotekehityksessä. Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitysprosessin vaiheita, tuotekehityksen riskejä sekä käyttäjätietoa tuotekehityksen tukena. Teoriaosuudessa käydään lävitse myös ajoneuvoon liittyviä asioita: ajoneuvotyyppejä, ajoneuvon mittoja ja massoja, ajoneuvon jousitusta, vaihtolavalaitteita sekä kuljetustuotannon suoritekäsitteitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee Transmodi kiinnitysjärjestelmää. Transmodi kiinnitysjärjestelmän avulla ajoneuvon runkoon voidaan nopeasti ja helposti vaihtaa eri kuormatila.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, sähköpostikyselyä ja havainnointia. Tutkimuksessa haastateltiin TJM Transmodi Oy:n toimitusjohtajaa. Tutkimuksen sähköpostikyselyyn vastasivat Transmodi kiinnitysjärjestelmän käyttäjät. Havainnointi toteutettiin kuljetusalan tapahtumassa Mikkelin Otavassa helmikuussa 2014.
Tutkimuksen perusteella on todettavissa Transmodi kiinnitysjärjestelmän tuotekehitysprosessin onnistuneen hyvin, koska asetetut tavoitteet saavutettiin. Myös käyttäjäkokemukset vahvistavat tulosta. Käyttäjien mielestä Transmodi kiinnitysjärjestelmä on matala, kevyt, helppokäyttöinen ja turvallinen, kuten oli tavoite. Käyttäjien mielestä työtyytyväisyys on parantunut kiinnitysjärjestelmän myötä. Transmodi kiinnitysjärjestelmän vahvuudeksi todetaan sen kiinnitys. Kiinnitysjärjestelmä perustuu kuorma-auton rungon päälle asennettaviin lukkoelementteihin, joilla kuormatila lukitaan alustaan. Käyttäjien mukaan lukkoelementtejä on riittävästi, ne ovat tukevia ja niiden kiinnipysymiseen voi luottaa. Haittana mainitaan lukkoelementtien likaantuminen.
Teoriaosuuden pääpaino on tuotekehityksessä. Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitysprosessin vaiheita, tuotekehityksen riskejä sekä käyttäjätietoa tuotekehityksen tukena. Teoriaosuudessa käydään lävitse myös ajoneuvoon liittyviä asioita: ajoneuvotyyppejä, ajoneuvon mittoja ja massoja, ajoneuvon jousitusta, vaihtolavalaitteita sekä kuljetustuotannon suoritekäsitteitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee Transmodi kiinnitysjärjestelmää. Transmodi kiinnitysjärjestelmän avulla ajoneuvon runkoon voidaan nopeasti ja helposti vaihtaa eri kuormatila.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, sähköpostikyselyä ja havainnointia. Tutkimuksessa haastateltiin TJM Transmodi Oy:n toimitusjohtajaa. Tutkimuksen sähköpostikyselyyn vastasivat Transmodi kiinnitysjärjestelmän käyttäjät. Havainnointi toteutettiin kuljetusalan tapahtumassa Mikkelin Otavassa helmikuussa 2014.
Tutkimuksen perusteella on todettavissa Transmodi kiinnitysjärjestelmän tuotekehitysprosessin onnistuneen hyvin, koska asetetut tavoitteet saavutettiin. Myös käyttäjäkokemukset vahvistavat tulosta. Käyttäjien mielestä Transmodi kiinnitysjärjestelmä on matala, kevyt, helppokäyttöinen ja turvallinen, kuten oli tavoite. Käyttäjien mielestä työtyytyväisyys on parantunut kiinnitysjärjestelmän myötä. Transmodi kiinnitysjärjestelmän vahvuudeksi todetaan sen kiinnitys. Kiinnitysjärjestelmä perustuu kuorma-auton rungon päälle asennettaviin lukkoelementteihin, joilla kuormatila lukitaan alustaan. Käyttäjien mukaan lukkoelementtejä on riittävästi, ne ovat tukevia ja niiden kiinnipysymiseen voi luottaa. Haittana mainitaan lukkoelementtien likaantuminen.