Atooppista ihottumaa sairastavan potilaan ohjaus hoitotyössä : Ohjauskyselylomakkeen tuotekehitysprojekti
Joutulainen, Janica; Kaarlenkaski, Iris; Kaukola, Hanna-Kaisa (2015)
Joutulainen, Janica
Kaarlenkaski, Iris
Kaukola, Hanna-Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066204
Tiivistelmä
Atooppinen ihottuma on krooninen ja perinnöllinen sairaus, joka reagoi herkästi monenlaisille ärsykkeille. Atooppinen ihottuma, eli ekseema, on tulehduksellinen sairaus, jonka sijainti vaihtelee iän myötä. Hoito on haasteellista, ja sen kulmakiviä ovat oikea diagnosointi ja onnistunut kotihoito.
Ohjaus on tiedon ja taidon kehittämistä. Ohjauksen suunnittelussa selvitetään potilaan ohjaustarve, kuten hänen sairautensa kesto ja hänen tietonsa sairaudesta. Laadukas ohjaus tulisi aina räätälöidä yksilöllisesti ja sen sisältö tulisi olla hyvin suunniteltua ja tavoitteellista toimintaa. Yhdessä potilaan kanssa suunnitellaan hoitoa, ja pohditaan mitä toiveita tai pelkoja hänellä on. Onnistuneeseen ohjausprosessiin vaaditaan hoitajalta ammattitaitoa kysyä tarkasti iho-ongelmia koskevia kysymyksiä, tai voiteiden ja lääkkeiden antamien hoitojen vasteita. Koulutuksella, neuvonnalla ja tukena olemisella on erittäin suuri merkitys hoidon onnistumisessa.
Opinnäytetyönä päivitimme kolmisivuisen kyselylomakkeen atooppista ihottumaa sairastavalle potilaalle ja potilaan omaisille yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan ihotautipoliklinikan kanssa. Kyselylomake tulee ihotautipoliklinikan käyttöön. Lomakkeen kysymykset on laadittu siten, että sivuja voi käyttää ohjauksen suunnittelussa erikseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kyselylomake, jolla kartoitetaan atooppista ihottumaa sairastavan potilaan ohjauksen laajuuden tarve. Toiminnallisena tavoitteena oli parantaa Oulun yliopistollisen sairaalan henkilökunnan mahdollisuuksia kehittää atooppista ihottumaa sairastavan potilaan hoidon ohjausta. Valmis kyselylomake on hyväksytetty ihotautipoliklinikan ylilääkärillä, sitä on testattu potilailla, ja pyydetty palautetta poliklinikan hoitajilta. Saatu palaute osoittaa, että olemme päässeet tavoitteisiimme.
Ohjaus on tiedon ja taidon kehittämistä. Ohjauksen suunnittelussa selvitetään potilaan ohjaustarve, kuten hänen sairautensa kesto ja hänen tietonsa sairaudesta. Laadukas ohjaus tulisi aina räätälöidä yksilöllisesti ja sen sisältö tulisi olla hyvin suunniteltua ja tavoitteellista toimintaa. Yhdessä potilaan kanssa suunnitellaan hoitoa, ja pohditaan mitä toiveita tai pelkoja hänellä on. Onnistuneeseen ohjausprosessiin vaaditaan hoitajalta ammattitaitoa kysyä tarkasti iho-ongelmia koskevia kysymyksiä, tai voiteiden ja lääkkeiden antamien hoitojen vasteita. Koulutuksella, neuvonnalla ja tukena olemisella on erittäin suuri merkitys hoidon onnistumisessa.
Opinnäytetyönä päivitimme kolmisivuisen kyselylomakkeen atooppista ihottumaa sairastavalle potilaalle ja potilaan omaisille yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan ihotautipoliklinikan kanssa. Kyselylomake tulee ihotautipoliklinikan käyttöön. Lomakkeen kysymykset on laadittu siten, että sivuja voi käyttää ohjauksen suunnittelussa erikseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kyselylomake, jolla kartoitetaan atooppista ihottumaa sairastavan potilaan ohjauksen laajuuden tarve. Toiminnallisena tavoitteena oli parantaa Oulun yliopistollisen sairaalan henkilökunnan mahdollisuuksia kehittää atooppista ihottumaa sairastavan potilaan hoidon ohjausta. Valmis kyselylomake on hyväksytetty ihotautipoliklinikan ylilääkärillä, sitä on testattu potilailla, ja pyydetty palautetta poliklinikan hoitajilta. Saatu palaute osoittaa, että olemme päässeet tavoitteisiimme.