Snabbmeddelande och IP-telefoni klienter inom servicedesk arbete
Häggblom, Viktor (2015)
Häggblom, Viktor
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055952
Tiivistelmä
Servicedesk työssä pikaviesti- ja IP- puheohjelmat ovat elintärkeitä työkaluja ylläpitä-mään tiedonvälityksen deskin ja asiakaan välillä. Opinnäytetyö esittelee teknologian oh-jelmien takana, sekä haitat että hyödyt verrattuna perinteiseen piirikytkettyynpuhelin-verkkoon. Kahta ohjelma eri valmistajalta, Microsoft Lync ja Google Hangouts, rinnas-tettiin toisiinsa, selvittääkseen kumpi ohjelmista soveltui paremmin Fujitu Finlandin ser-vicdesk tarpeisiin. Ohjelmien testaus tehtiin neljän kuukauden ajanjaksolla, viiden eri testaajan toimesta (mukaan lukien opinnäytteen kirjoittaja). Testauksen yhteydessä ha-luttiin muun muassa selvittää jos kahden eri ohjelman käyttäminen aiheuttaisi lisää työtä servicedeskille. Testauksen yhteydessä voitiin todeta että kahden eri ohjelmien käyttö ei ollut vaikeata, eikä aiheuttanut lisäongelmia servicedeskille. Microsoft Lync antoi pa-remmat integraatiomahdollisuudet, ja sisälsi myös käytännöllisimpiä ominaisuuksia Google Hangoutsiin verrattuna. Hangouts toimi hyvin, niin kauan kuin liikkui Googlen omassa ympäristössä. Ongelmat Hangoutsin kanssa alkavat ilmaantua yrittäessä integ-roida asioita ei Google ympäristöstä, esim. Hangouts kokoukseen ei ole mahdollista osallistua muulla kuin Google tileillä. Hangouts sai myös miinusta siitä että maksulli-sesta Google Apps for Work versiosta puuttui kokonaan lisäominaisuudet, jotka löytyvät ilmaisesta kuluttajaversiosta, eikä niitä pysty ollenkaan asentamaan maksullisessa versi-ossa.