Palaute ja sisäinen viestintä osana esimiestyön kehittämistä
Orbinski, Elisa (2015)
Orbinski, Elisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045848
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelin esimiestyön kehittämistä palautejärjestelmän ja sisäisen viestinnän avulla. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kohdeorganisaation esimiestyön kehittäminen uuden tiedon avulla. Tutkimusongelmana oli miten kehitetään kohdeorganisaation palautekulttuuria ja sisäistä viestintää niin, että esimiestyöskentely tehostuu. Teoreettinen viitekehys koostui Great Place to Work -instituution esittelystä, työyhteisön palautekulttuurista ja yrityksen sisäisestä viestinnästä, sen tavoitteista, kanavista ja sisällöstä.
Opinnäytetyössäni selvitin, millainen kohdeorganisaation palautekulttuuri on tällä hetkellä, halutaanko palautetta saada, antaa ja pyytää ja miten kohdeorganisaation palautekulttuurin halutaan kehittyvän. Toisena selvitin halutaanko tämänhetkisen sisäisen viestinnän sisältöihin tai kanaviin joitakin muutoksia. Tutkimuksen toteutustapa oli tapaustutkimus. Keräsin tutkimusaineiston työntekijöille suunnatulla kyselyllä. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen.
Kyselyn tuloksien perusteella palautetta toivottiin saatavan sekä työtovereilta että esimiehiltä enemmän kuin tällä hetkellä. Sisäisen viestinnän toivottiin olevan laajempaa ja keskittyvän enemmän työtapoihin. Kyselyssä esille tulleet kehitysideat kokosin teemoittain kohdeorganisaation esimiestiimin luettavaksi ja käytettäväksi.
Opinnäytetyössäni selvitin, millainen kohdeorganisaation palautekulttuuri on tällä hetkellä, halutaanko palautetta saada, antaa ja pyytää ja miten kohdeorganisaation palautekulttuurin halutaan kehittyvän. Toisena selvitin halutaanko tämänhetkisen sisäisen viestinnän sisältöihin tai kanaviin joitakin muutoksia. Tutkimuksen toteutustapa oli tapaustutkimus. Keräsin tutkimusaineiston työntekijöille suunnatulla kyselyllä. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen.
Kyselyn tuloksien perusteella palautetta toivottiin saatavan sekä työtovereilta että esimiehiltä enemmän kuin tällä hetkellä. Sisäisen viestinnän toivottiin olevan laajempaa ja keskittyvän enemmän työtapoihin. Kyselyssä esille tulleet kehitysideat kokosin teemoittain kohdeorganisaation esimiestiimin luettavaksi ja käytettäväksi.