Förutsättningar för ökad turismexport : En undersökning bland turistföretagare i Raseborg
Grönholm, Helena (2015)
Grönholm, Helena
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305566
Tiivistelmä
År 2013 registrerades 20 miljoner övernattningar i Finland. Finländarnas resande i hemlandet står ännu för ca 70 % av den totala turismen i vårt land, men den inkommande turismen har en stor tillväxtpotential. Syftet med detta examensarbete var att för Raseborgs stads turistbyrå undersöka hur förberedda stadens turistföretagare är på att ta emot internationella kunder. Som uppdragsgivare fungerade ledande turistsekreterare Viveca Blomberg.
För att uppnå mitt syfte har jag läst in mig på turismen som exportvara, hur turismnäringen i Finland är uppbyggd, vilka de huvudsakliga turismaktörerna är samt hur den internationella marknadsföringen av Finland sköts. Min undersökning baserar sig på exportkriterierna Vientikelpoisuuden kriteerit (Kriterier för exportduglighet), som Visit Finland gjort upp. Jag har således bekantat mig med dessa och satt mig in i vad de innebär.
Jag utförde en kvalitativ undersökning i form av intervju med fem turistföretag i staden. Undersökningen visar att företagen uppfyllde en stor del av kriterierna, men speciellt kriterier gällande läge samt bokningsmöjligheter var utmanade. Alla företagen hade internationella kunder i någon form och var för det mesta intresserade av att utveckla den internationella sidan. In 2013 there were 20 million overnight stays in Finland. 70 % of this consisted of Finns travelling in Finland, but the incoming tourism has a great potential to grow. The aim of this Bachelor´s thesis is to explore how well-prepared the tourism entrepreneurs in Raseborg are for receiving international tourists. The thesis was made for the tourist office in Raseborg and Viveca Blomberg from the tourist office worked as my constituent for this thesis.
To reach my aim I have read about tourism as an export product, how the tourism industry in Finland works, which the main tourism players are and how the international marketing of Finland works. The study is based on the export criteria Vientikelpoisuuden kriteerit, made by Visit Finland, and therefore I have also studied them.
My study was made with qualitative research, through five interviews with tourism companies in Raseborg. The study shows that the companies did fulfill a large part of the criteria, but especially criteria regarding location and booking possibilities were challenging. All companies had international tourists in some form and were mostly interested in developing the international activity.
För att uppnå mitt syfte har jag läst in mig på turismen som exportvara, hur turismnäringen i Finland är uppbyggd, vilka de huvudsakliga turismaktörerna är samt hur den internationella marknadsföringen av Finland sköts. Min undersökning baserar sig på exportkriterierna Vientikelpoisuuden kriteerit (Kriterier för exportduglighet), som Visit Finland gjort upp. Jag har således bekantat mig med dessa och satt mig in i vad de innebär.
Jag utförde en kvalitativ undersökning i form av intervju med fem turistföretag i staden. Undersökningen visar att företagen uppfyllde en stor del av kriterierna, men speciellt kriterier gällande läge samt bokningsmöjligheter var utmanade. Alla företagen hade internationella kunder i någon form och var för det mesta intresserade av att utveckla den internationella sidan.
To reach my aim I have read about tourism as an export product, how the tourism industry in Finland works, which the main tourism players are and how the international marketing of Finland works. The study is based on the export criteria Vientikelpoisuuden kriteerit, made by Visit Finland, and therefore I have also studied them.
My study was made with qualitative research, through five interviews with tourism companies in Raseborg. The study shows that the companies did fulfill a large part of the criteria, but especially criteria regarding location and booking possibilities were challenging. All companies had international tourists in some form and were mostly interested in developing the international activity.