RAVITSEMUSKASVATUS VARHAISKASVATUKSESSA : kerhotoimintaa Sapere-menetelmää soveltaen
Leppiaho, Eeva (2015)
Leppiaho, Eeva
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uudenlainen keino ravitsemuskasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Ravitsemuskasvatusta toteutettiin leikkikerhotoiminnan muodossa, joka oli saanut vaikutteita sapere-menetelmästä. Sapere- menetelmän kannalta on oleellista, että lapsi tietää ruuan alkuperän ja valmistus- tai tuotantokeinot. Ruokaan tutustutaan kaikkien aistien avulla. Kerhotapaamiset olivat suunniteltu lapselle luontaisia toimintamalleja hyödyntäen, ja niiden sisällöiksi oli valittu ravitsemuskasvatuksellisia aiheita.
Tämä opinnäytetyö on produktio, joka on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin Jokiuoman päiväkodin kanssa. Toiminnallinen osuus on toteutettu ryhmässä syksyllä 2014. Ravinto-leikkikerhoon osallistui 16 lasta, jolloin koko lapsiryhmä pääsi osallistumaan. Palautetta leikkikerhotoiminnasta kerättiin sekä lapsilta että työntekijöiltä.
Kirjallinen työ koostuu raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Raportin teoriaosuudessa kuvataan varhaiskasvatusta, leikki-ikäisen lapsen ravitsemusta sekä ravitsemuskasvatusta varhaiskasvatuksessa. Teorian jälkeen kuvataan toiminnallisen osuuden kulkua suunnittelun, toteutuksen, palautteen ja arvioinnin osalta sekä pohditaan produktion eettisyyttä ja luotettavuutta.
Asiasanat: ravitsemuskasvatus, varhaiskasvatus, sapere-menetelmä, kerhotoiminta, produktio
Tämä opinnäytetyö on produktio, joka on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin Jokiuoman päiväkodin kanssa. Toiminnallinen osuus on toteutettu ryhmässä syksyllä 2014. Ravinto-leikkikerhoon osallistui 16 lasta, jolloin koko lapsiryhmä pääsi osallistumaan. Palautetta leikkikerhotoiminnasta kerättiin sekä lapsilta että työntekijöiltä.
Kirjallinen työ koostuu raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Raportin teoriaosuudessa kuvataan varhaiskasvatusta, leikki-ikäisen lapsen ravitsemusta sekä ravitsemuskasvatusta varhaiskasvatuksessa. Teorian jälkeen kuvataan toiminnallisen osuuden kulkua suunnittelun, toteutuksen, palautteen ja arvioinnin osalta sekä pohditaan produktion eettisyyttä ja luotettavuutta.
Asiasanat: ravitsemuskasvatus, varhaiskasvatus, sapere-menetelmä, kerhotoiminta, produktio