KUNTODOPING : Toiminnallinen opetustapahtuma
Pietikäinen, Elisa; Vähä, Sari (2015)
Pietikäinen, Elisa
Vähä, Sari
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295524
Tiivistelmä
LAPIN AMMATTIKORKEAKOULU, Sosiaali- ja terveysala
Koulutusohjelma: Hyvinvointi palvelujen osaamisala
Opinnäytetyön tekijä(t): Elisa Pietikäinen & Sari Vähä
Opinnäytetyön nimi: Kuntodoping- Toiminnallinen opetustapahtuma
Sivuja (joista liitesivuja): 49 (22)
Päiväys: 29.4.2015
Opinnäytetyön ohjaaja(t): Raija Luutonen & Annette Suopajärvi
Ennakoiva neuvonta on keskeistä nuorten terveyden ja päihteettömyyden edistämi-sessä. Ennakoivassa neuvonnassa tuetaan nuoria tunnistamaan muutoksen tarve. Tämän projektin tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kohderyhmän koululaisille suunnattu toiminnallinen opetustapahtuma. Tavoitteena oli lisätä koululaisten oikeaa tietoa kuntodopingin aiheuttamista terveyshaitoista. Tavoitteena oli myös löytää opetustapahtumaan koululaisille mielekkäitä ja aktiivisia toimintatapoja, pelkkä tiedon antaminen ei takaa toimivia lopputuloksia. Projektin jäsenten henkilökohtaiset tavoitteet olivat oman ammatillisen kasvun tukeminen sekä oppia suunnittelemaan ja to-teuttamaan opetustapahtumia.
Terveydenhoitajan opintoihin sisältyy opinnäytetyön lisäksi kehittämistehtävä, joka toteutettiin projektityönä. Projekti tehtiin yhteistyössä Tornion Raumon yläkoulun sekä Ammattiopisto Lappian kanssa. Projektiraportin teoriaosassa käsiteltiin lasten- ja nuorten terveyden edistämistä sekä kuntodopingia. Lisäksi käsiteltiin myös opetustapahtuman suunnittelua ja opetusmenetelmiä.
Ensimmäinen opetustapahtuma pidettiin Tornion Raumon yläkoululla, yhdelle ryhmälle yhdeksännen luokan koululaisia. Toinen opetustapahtuma toteutettiin Ammattiopisto Lappian Kemin toimipaikassa, yhdelle 1.vuosikurssin opiskelijaryhmälle. Opetustapahtuman alkumotivointina käytiin keskustelua yleisesti kuntodopingista sekä terveellisistä elämäntavoista. Opetustapahtuman luento sisälsi tietoa kuntodopingaineiden aiheuttamista terveyshaitoista. Luentoa seurasi pienryhmätyöskentelyä sekä toiminnallinen osuus. Opetustapahtuman lopuksi oppilaat antoivat kirjallisen palautteen tapahtumasta.
Koululaisilta ja opiskelijoilta saamamme palautteen mukaan toiminnallinen opetustapahtuma oli onnistunut. He olivat kokeneet opetustapahtuman selkeäksi, tehtävät toimiviksi sekä aiheet mielenkiintoisiksi. Suurin osa osallistujista oli kokenut kuntodopingaiheen käsittelyn tarpeelliseksi.
Asiasanat: terveyden edistäminen, kuntodoping, opetus, ohjaus.
Koulutusohjelma: Hyvinvointi palvelujen osaamisala
Opinnäytetyön tekijä(t): Elisa Pietikäinen & Sari Vähä
Opinnäytetyön nimi: Kuntodoping- Toiminnallinen opetustapahtuma
Sivuja (joista liitesivuja): 49 (22)
Päiväys: 29.4.2015
Opinnäytetyön ohjaaja(t): Raija Luutonen & Annette Suopajärvi
Ennakoiva neuvonta on keskeistä nuorten terveyden ja päihteettömyyden edistämi-sessä. Ennakoivassa neuvonnassa tuetaan nuoria tunnistamaan muutoksen tarve. Tämän projektin tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kohderyhmän koululaisille suunnattu toiminnallinen opetustapahtuma. Tavoitteena oli lisätä koululaisten oikeaa tietoa kuntodopingin aiheuttamista terveyshaitoista. Tavoitteena oli myös löytää opetustapahtumaan koululaisille mielekkäitä ja aktiivisia toimintatapoja, pelkkä tiedon antaminen ei takaa toimivia lopputuloksia. Projektin jäsenten henkilökohtaiset tavoitteet olivat oman ammatillisen kasvun tukeminen sekä oppia suunnittelemaan ja to-teuttamaan opetustapahtumia.
Terveydenhoitajan opintoihin sisältyy opinnäytetyön lisäksi kehittämistehtävä, joka toteutettiin projektityönä. Projekti tehtiin yhteistyössä Tornion Raumon yläkoulun sekä Ammattiopisto Lappian kanssa. Projektiraportin teoriaosassa käsiteltiin lasten- ja nuorten terveyden edistämistä sekä kuntodopingia. Lisäksi käsiteltiin myös opetustapahtuman suunnittelua ja opetusmenetelmiä.
Ensimmäinen opetustapahtuma pidettiin Tornion Raumon yläkoululla, yhdelle ryhmälle yhdeksännen luokan koululaisia. Toinen opetustapahtuma toteutettiin Ammattiopisto Lappian Kemin toimipaikassa, yhdelle 1.vuosikurssin opiskelijaryhmälle. Opetustapahtuman alkumotivointina käytiin keskustelua yleisesti kuntodopingista sekä terveellisistä elämäntavoista. Opetustapahtuman luento sisälsi tietoa kuntodopingaineiden aiheuttamista terveyshaitoista. Luentoa seurasi pienryhmätyöskentelyä sekä toiminnallinen osuus. Opetustapahtuman lopuksi oppilaat antoivat kirjallisen palautteen tapahtumasta.
Koululaisilta ja opiskelijoilta saamamme palautteen mukaan toiminnallinen opetustapahtuma oli onnistunut. He olivat kokeneet opetustapahtuman selkeäksi, tehtävät toimiviksi sekä aiheet mielenkiintoisiksi. Suurin osa osallistujista oli kokenut kuntodopingaiheen käsittelyn tarpeelliseksi.
Asiasanat: terveyden edistäminen, kuntodoping, opetus, ohjaus.