Nuoren urheilijan kehitystä tukeva harjoitusympäristö – Opas Lahden Uimaseuran Opetusvaiheen uimareiden valmentajille
Keisala, Reeta (2015)
Keisala, Reeta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295488
Tiivistelmä
Valmentajan rooli urheilijan kehitystä tarkasteltaessa on varsin merkittävä. Lapsuusvaiheen valmentajat ovat myös kasvatusvastuussa nuoresta urheilijasta, ja heillä on suuri merkitys esimerkiksi nuoren urheilijan minäkuvaan ja itsetuntoon. Kaikista lapsista ja nuorista ei tule huippu-urheilijoita, siksi lapsuusvaiheen valmentajan onkin tärkeä keskittyä kehittämään valmennettavaansa ensisijaisesti ihmisenä.
Tässä opinnäytetyössä pureuduttiin valmennustoiminnan käytännönläheisimpään osaan, harjoitustilanteeseen. Harjoitustilannetta tarkasteltiin toimintaympäristön näkökulmasta. Työssä pyrittiin etsimään käytännön keinoja, joilla valmentaja voi vaikuttaa toimintaympäristöön positiivisesti siten, että ympäristö tukee nuoren urheilijan psyykkistä ja sosiaalista kehitystä ja liikunnallisen elämäntavan omaksumista.
Työn tuotoksena syntyi opas Lahden Uimaseuran opetusvaiheen uimareiden valmentajille. Opetusvaiheen uimarit ovat ala-asteikäisiä 6-13 -vuotiaita lapsia, joiden valmentajien koulutustausta on hyvin monimuotoinen. Muutamalla valmentajalla on korkeampi valmentajakoulutus, mutta useampi valmentaja työskentelee pienemmällä tietotaidolla. Tavoitteena oli siis luoda käytännönläheinen, motivoiva ja selkeä opas tukemaan kaikkien opetusvaiheessa toimivien valmentajien käytännön toimintaa harjoitustilanteissa.
Oppaassa esitellään Lahden Uimaseuran arvomaailmaa, liikunnallisen elämäntavan edistämistä, opetusvaiheen uimarin henkistä ja sosiaalista kehitystä, urheilijalähtöistä näkökulmaa valmennukseen, sekä käytännön toimintaympäristön rakentamisen palikoita valmentajan näkökulmasta. Tuotoksessa pyritään erikseen korostetusti esittämään vinkkejä valmentajan käytännön toimintaan. Oppaan tarkoituksena on siis tuoda uusia näkökulmia käytännön valmennukseen Lahden Uimaseuran valmentajille.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, jonka tarkoituksena on siis saada Lahden Uimaseuran opetusvaiheen uimareiden valmentajat pohtimaan urheilijalähtöisesti käytännön harjoitusympäristöä ja omia vaikutuksiaan urheilijan ihmisenä kehittymisen kannalta. Opasta voivat myös halutessaan soveltaa työssään myös muut saman ikävaiheen parissa työskentelevät uintivalmentajat.
Tässä opinnäytetyössä pureuduttiin valmennustoiminnan käytännönläheisimpään osaan, harjoitustilanteeseen. Harjoitustilannetta tarkasteltiin toimintaympäristön näkökulmasta. Työssä pyrittiin etsimään käytännön keinoja, joilla valmentaja voi vaikuttaa toimintaympäristöön positiivisesti siten, että ympäristö tukee nuoren urheilijan psyykkistä ja sosiaalista kehitystä ja liikunnallisen elämäntavan omaksumista.
Työn tuotoksena syntyi opas Lahden Uimaseuran opetusvaiheen uimareiden valmentajille. Opetusvaiheen uimarit ovat ala-asteikäisiä 6-13 -vuotiaita lapsia, joiden valmentajien koulutustausta on hyvin monimuotoinen. Muutamalla valmentajalla on korkeampi valmentajakoulutus, mutta useampi valmentaja työskentelee pienemmällä tietotaidolla. Tavoitteena oli siis luoda käytännönläheinen, motivoiva ja selkeä opas tukemaan kaikkien opetusvaiheessa toimivien valmentajien käytännön toimintaa harjoitustilanteissa.
Oppaassa esitellään Lahden Uimaseuran arvomaailmaa, liikunnallisen elämäntavan edistämistä, opetusvaiheen uimarin henkistä ja sosiaalista kehitystä, urheilijalähtöistä näkökulmaa valmennukseen, sekä käytännön toimintaympäristön rakentamisen palikoita valmentajan näkökulmasta. Tuotoksessa pyritään erikseen korostetusti esittämään vinkkejä valmentajan käytännön toimintaan. Oppaan tarkoituksena on siis tuoda uusia näkökulmia käytännön valmennukseen Lahden Uimaseuran valmentajille.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, jonka tarkoituksena on siis saada Lahden Uimaseuran opetusvaiheen uimareiden valmentajat pohtimaan urheilijalähtöisesti käytännön harjoitusympäristöä ja omia vaikutuksiaan urheilijan ihmisenä kehittymisen kannalta. Opasta voivat myös halutessaan soveltaa työssään myös muut saman ikävaiheen parissa työskentelevät uintivalmentajat.