"Ja, pojkar är ju pojkar" : En kvalitativ studie om skillnader mellan pojkar och flickor i daghem
Lönnvik, Hanna; Mosander, Patricia (2015)
Lönnvik, Hanna
Mosander, Patricia
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275108
Tiivistelmä
Sammanfattning
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka om det finns en skillnad mellan pojkar och flickor i samlingar på daghem. Är det pojkar eller flickor som söker mera uppmärksamhet under samlingarna eller är det en individuell skillnad? I vårt lärdomsprov behandlar vi ämnena genus, samlingar och skillnader mellan pojkar och flickor samt en undersökningsdel.
De centrala frågeställningarna för vårt lärdomsprov är: Är det pojkar eller flickor som avbryter och stör mera under samlingen? Ser pedagogerna någon skillnad mellan pojkar och flickors beteende från förr och nu? Vilka skillnader upplever pedagogerna att det finns mellan pojkar och flickors beteende?
Undersökningen gjordes i två olika delar, kvalitativa intervjuer med pedagogerna samt observationer i barngrupperna på två olika daghem i Österbotten. Utgående från observationerna och intervjuerna kunde vi konstatera att det inte är en skillnad mellan könen utan det är individuellt. Summary
The aim of this Bachelor’s thesis is to investigate if there are any differences between boys and girls during morning gatherings at kindergartens. Do boys or girls in general seek more attention during morning gatherings or is the difference on an individual level? Our thesis include a theoretical part about genus, morning gatherings and general differences between boys and girls followed by a study.
The central questions of the thesis are: Who are more likely to interrupt and disturb morning gatherings at kindergartens, boys or girls? Is there any difference in the way that boys and girls used to behave and their behavior now? Do the kindergarten teachers notice any differences in the way boys and girls behave in general?
The study was made into two different parts, one with qualitative interviews with the kindergarten teachers and one with observations of children at two different kindergartens in Österbotten. When we studied the results from the interviews and the observations we found that the differences are individual rather than gender differences.
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka om det finns en skillnad mellan pojkar och flickor i samlingar på daghem. Är det pojkar eller flickor som söker mera uppmärksamhet under samlingarna eller är det en individuell skillnad? I vårt lärdomsprov behandlar vi ämnena genus, samlingar och skillnader mellan pojkar och flickor samt en undersökningsdel.
De centrala frågeställningarna för vårt lärdomsprov är: Är det pojkar eller flickor som avbryter och stör mera under samlingen? Ser pedagogerna någon skillnad mellan pojkar och flickors beteende från förr och nu? Vilka skillnader upplever pedagogerna att det finns mellan pojkar och flickors beteende?
Undersökningen gjordes i två olika delar, kvalitativa intervjuer med pedagogerna samt observationer i barngrupperna på två olika daghem i Österbotten. Utgående från observationerna och intervjuerna kunde vi konstatera att det inte är en skillnad mellan könen utan det är individuellt.
The aim of this Bachelor’s thesis is to investigate if there are any differences between boys and girls during morning gatherings at kindergartens. Do boys or girls in general seek more attention during morning gatherings or is the difference on an individual level? Our thesis include a theoretical part about genus, morning gatherings and general differences between boys and girls followed by a study.
The central questions of the thesis are: Who are more likely to interrupt and disturb morning gatherings at kindergartens, boys or girls? Is there any difference in the way that boys and girls used to behave and their behavior now? Do the kindergarten teachers notice any differences in the way boys and girls behave in general?
The study was made into two different parts, one with qualitative interviews with the kindergarten teachers and one with observations of children at two different kindergartens in Österbotten. When we studied the results from the interviews and the observations we found that the differences are individual rather than gender differences.