Markkinointiviestinnän vuosikello
Ojala, Elli (2015)
Ojala, Elli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestinnällisen vuosikellon laatiminen jo toimintansa vakiinnuttaneelle autohuoltamolle. Toimeksiantajayritys ei ole aikaisemmin laatinut vuosisuunnitelmaa markkinoinnin tai markkinointiviestinnän saralla. Opinnäytetyön tutkimusongelma on, kuinka yrityksen markkinointiviestintää voi selkeyttää.
Työn tavoitteena on luoda vuosikello käytännön markkinointiviestinnän toimenpiteiden helpottamiseksi ja analysoida yritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Työn tarkoituksena on selkeyttää yrityksessä tehtäviä markkinointiviestinnän toimenpiteitä vuosikellon avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus käsittelee yleisesti markkinointiviestintää ja sen keinoja sekä vuosikelloa. Siinä käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi. Teoriaosuuden tukena on käytetty kirjoja, artikkeleita ja toimitusjohtajan haastattelua. Toiminnallinen osuus käsittelee yrityksen markkinointiviestintästrategioita ja sen suunnittelua. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi markkinointiviestinnän vuosikello ja sen apuna käytettävä markkinointiviestinnän kalenteri.
Opinnäytetyöprosessin myötä todettiin, että markkinointiviestinnän suunnittelu on yritykselle hyödyllistä. Vuosikello on työkalu, joka auttaa toteuttamaan markkinointiviestinnän toimenpiteitä käytännössä. Prosessin myötä nousi toimenpide-ehdotukseksi yrityksen verkkosivujen muuttaminen asiakaslähtöisempään suuntaan ja Facebookin kävijämäärän kasvattaminen.
Työn tavoitteena on luoda vuosikello käytännön markkinointiviestinnän toimenpiteiden helpottamiseksi ja analysoida yritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Työn tarkoituksena on selkeyttää yrityksessä tehtäviä markkinointiviestinnän toimenpiteitä vuosikellon avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus käsittelee yleisesti markkinointiviestintää ja sen keinoja sekä vuosikelloa. Siinä käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi. Teoriaosuuden tukena on käytetty kirjoja, artikkeleita ja toimitusjohtajan haastattelua. Toiminnallinen osuus käsittelee yrityksen markkinointiviestintästrategioita ja sen suunnittelua. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi markkinointiviestinnän vuosikello ja sen apuna käytettävä markkinointiviestinnän kalenteri.
Opinnäytetyöprosessin myötä todettiin, että markkinointiviestinnän suunnittelu on yritykselle hyödyllistä. Vuosikello on työkalu, joka auttaa toteuttamaan markkinointiviestinnän toimenpiteitä käytännössä. Prosessin myötä nousi toimenpide-ehdotukseksi yrityksen verkkosivujen muuttaminen asiakaslähtöisempään suuntaan ja Facebookin kävijämäärän kasvattaminen.