Työharjoittelun kehittäminen ammattikorkeakouluissa ja Haaga-Heliassa
Nylén, Emilia (2015)
Nylén, Emilia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia ammattikorkeakoulujen työharjoittelun nykytilaa ja kehittämiskohteita kirjallisuuskatsauksen kautta. Valittujen aihepiirien kautta oli tarkoituksena myös tarkastella Haaga-Helia ammattikorkeakoulun työharjoittelukäytäntöjen toimivuutta ja esittää kehitysehdotuksia niiden parantamiseksi.
Tutkimuksen aineistoksi valikoitui alan kirjallisuutta viimeisen vuosikymmenen ajalta. Aineiston pohjalta pääteemoiksi nousivat työharjoittelu oppimiskokemuksena, harjoittelun tavoitteet ja ohjaaminen, sekä työelämän ja koulun yhteistyö. Teemoja pohdittiin ensin yleisesti kirjallisuuden kautta, ja sen jälkeen Haaga-Helian esimerkkien avulla.
Vertailevaksi näkökulmaksi mukaan otettiin ammattikoulujen työssäoppimisjaksot ja niiden toteuttamiskäytännöt. Tavoitteena oli pohtia myös mitä opittavaa ammattikorkeakouluilla olisi ammattikoulujen tavasta toteuttaa työssäoppimisen jaksoja.
Kirjallisuuskatsauksen ja Haaga-Helian esimerkkien kautta ilmeni, että työharjoitteluiden järjestämisessä olisi monia parantamisen kohteita. Työharjoittelut mielletään tärkeäksi osaksi ammattikorkeakouluopintoja, mutta käytettävissä olevilla resursseilla ei ole mahdollista toteuttaa niitä riittävän laadukkaasti. Suurimpia kehityskohteita olivat aineiston perusteella ohjauksen ja tiedotuksen parantaminen, raportointitapojen syventäminen sekä yhteistyön kehittäminen koulun ja työelämän välillä.
Ongelmakohtien parantamiseksi ehdotettiin Haaga-Helialle harjoittelutyökalua, joka toimisi virtuaalisessa oppimisympäristössä. Virtuaalisen ohjauksen kautta Haaga-Helialla olisi mahdollisuus pienin resurssein kehittää työharjoittelukäytäntöjään.
Tutkimuksen aineistoksi valikoitui alan kirjallisuutta viimeisen vuosikymmenen ajalta. Aineiston pohjalta pääteemoiksi nousivat työharjoittelu oppimiskokemuksena, harjoittelun tavoitteet ja ohjaaminen, sekä työelämän ja koulun yhteistyö. Teemoja pohdittiin ensin yleisesti kirjallisuuden kautta, ja sen jälkeen Haaga-Helian esimerkkien avulla.
Vertailevaksi näkökulmaksi mukaan otettiin ammattikoulujen työssäoppimisjaksot ja niiden toteuttamiskäytännöt. Tavoitteena oli pohtia myös mitä opittavaa ammattikorkeakouluilla olisi ammattikoulujen tavasta toteuttaa työssäoppimisen jaksoja.
Kirjallisuuskatsauksen ja Haaga-Helian esimerkkien kautta ilmeni, että työharjoitteluiden järjestämisessä olisi monia parantamisen kohteita. Työharjoittelut mielletään tärkeäksi osaksi ammattikorkeakouluopintoja, mutta käytettävissä olevilla resursseilla ei ole mahdollista toteuttaa niitä riittävän laadukkaasti. Suurimpia kehityskohteita olivat aineiston perusteella ohjauksen ja tiedotuksen parantaminen, raportointitapojen syventäminen sekä yhteistyön kehittäminen koulun ja työelämän välillä.
Ongelmakohtien parantamiseksi ehdotettiin Haaga-Helialle harjoittelutyökalua, joka toimisi virtuaalisessa oppimisympäristössä. Virtuaalisen ohjauksen kautta Haaga-Helialla olisi mahdollisuus pienin resurssein kehittää työharjoittelukäytäntöjään.