Markkinointiviestintäsuunnitelma yritykselle Minji
Väyrynen, Anna (2015)
Väyrynen, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244914
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Minjille, joka on koiratarvikkeisiin ja naisten asusteisiin erikoistunut yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yritykselle markkinointiviestintä-suunnitelma, joka antaa yrittäjälle työkaluja Minjin tunnettuuden kasvattamiseen. Markkinoin-tiviestintäsuunnitelma on luotu aikavälille syyskuu 2015- toukokuu 2016. Markkinointiviestin-täsuunnitelmassa on voimakkaasti keskitytty digitaaliseen markkinointiviestintään, sillä se on kohdennettu ja edullinen markkinointiviestinnän alalaji, ja täten sopiva Minjin pieneen markki-nointibudjettiin. Työssä on keskitytty tunnettuuden lisäämiseen koiratarvikkeiden osalta, sillä todennäköisesti niiden myynti tulee muodostamaan valtaosan yrityksen liikevaihdosta.
Työn teoriaosassa avataan yrityksen toimintaympäristöä, markkinointiviestinnän tavoitteita, kanavia ja kilpailustrategiavalintoja. Toimeksiantoa on tutkittu Nick Burcherin BOE-mallin avulla ja perinteistä 4P-mallia hyödyntäen. Teoriaosuuden jälkeen yrityksen nykytilaa tutki-taan SWOT-analyysin ja kilpailija-analyysin avulla. Teoriaan ja analyysien tuloksiin pohjau-tuen yrityksen käyttöön on luotu markkinointiviestintäsuunnitelma, jota avataan tarkemmin kuukausitasolla.
Koiratarvikkeiden laajoilla markkinoilla Minji panostaa tyylikkyyteen ja kauniiseen ulkomuo-toon. Minjin haasteena on muuttaa kuluttajien asennoitumista koiratarvikkeisiin, sillä keskiver-to koiranomistaja valitsee yhä heijastimen ja tekniset materiaalit tyylikkyyden sijaan. Minjin tulee löytää ne markkinointiviestinnän kanavat, jolla se nostaa itsensä kuluttajien tietoisuu-teen, ja tavoittaa parhaiten kohderyhmään kuuluvat asiakkaat. Hakukonemainonta, harraste-lehdissä ilmoittelu, tapahtumiin osallistuminen ja aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa ovat parhaita kustannustehokkaita keinoja tavoittaa kohderyhmään kuuluvat ihmiset.
Työn teoriaosassa avataan yrityksen toimintaympäristöä, markkinointiviestinnän tavoitteita, kanavia ja kilpailustrategiavalintoja. Toimeksiantoa on tutkittu Nick Burcherin BOE-mallin avulla ja perinteistä 4P-mallia hyödyntäen. Teoriaosuuden jälkeen yrityksen nykytilaa tutki-taan SWOT-analyysin ja kilpailija-analyysin avulla. Teoriaan ja analyysien tuloksiin pohjau-tuen yrityksen käyttöön on luotu markkinointiviestintäsuunnitelma, jota avataan tarkemmin kuukausitasolla.
Koiratarvikkeiden laajoilla markkinoilla Minji panostaa tyylikkyyteen ja kauniiseen ulkomuo-toon. Minjin haasteena on muuttaa kuluttajien asennoitumista koiratarvikkeisiin, sillä keskiver-to koiranomistaja valitsee yhä heijastimen ja tekniset materiaalit tyylikkyyden sijaan. Minjin tulee löytää ne markkinointiviestinnän kanavat, jolla se nostaa itsensä kuluttajien tietoisuu-teen, ja tavoittaa parhaiten kohderyhmään kuuluvat asiakkaat. Hakukonemainonta, harraste-lehdissä ilmoittelu, tapahtumiin osallistuminen ja aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa ovat parhaita kustannustehokkaita keinoja tavoittaa kohderyhmään kuuluvat ihmiset.