Employee Engagement in Hotel X & Y
Leppänen, Saara (2015)
Leppänen, Saara
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234836
Tiivistelmä
This thesis studies employee engagement in Hotel X and Y. For small businesses the engagement of employees is very important as this way businesses are able to reduce costs, ensure the professionalism of employees and obtain loyal customers. The research studies the current level of engagement and gives recommendations for further increasing the engagement. The theoretical framework introduces the concept employee engagement through Kahn 1990’s Employee Engagement Model and Maslow’s Hierarchy of Needs. Advantages and disadvantages evaluate the importance of employee engagement for smaller businesses (SME’s). In addition, Gallup’s three types of employees are introduced and the three types are engaged, disengaged and actively disengaged employees. Also the management’s role and 11 Key Factors affecting employee engagement are highlighted. The quantitative method was chosen and the responses were collected through an internet survey that was sent to all full-time employees’ email addresses. The results identified four low engagement areas for Hotel X: Workplace & Resources, Opportunities for Growth, compensation, Stress and Work Pace and Other. Recommendations for increasing the engagement are: 1. Reassess the amount of work or hire an extra employee. 2. Reassess salaries 3. Keep the workplace fresh and up-to-date and 4. Give employees more responsibility. For Hotel Y the low engagement areas are: Workplace & Resources, Opportunities for Growth, Feedback, Stress and Work Pace, Fairness and Other. Recommendations for increasing the engagement are: 1. Reassess the amount of work or hire an extra employee. 2. Give praise when an employee does a good job. 3. Bring the promotion and advancement policy to everyone’s attention. 4. Keep the workplace fresh and up-to-date and 5. Give employees more responsibility. Tämä opinnäytetyö tutkii työntekijöiden sitoutumista Hotel X & Y:ssä. Työntekijöiden sitoutuminen on pienyritykselle erittäin tärkeää, sillä sen avulla voidaan pienentää kuluja, varmistaa työntekijöiden ammattitaitoisuus sekä hankkia lojaali asiakaskunta. Tutkimuksessa selvitetään asiakasyritysten työntekijöiden nykyinen sitoutumistaso sekä annetaan ehdotuksia sitoutumisen parantamiseen. Teoreettinen osuus esittelee työntekijöiden sitoutumisen Kahnin (1990) työntekijöiden sitoutumismallin ja Maslowin tarvehierarkian pohjalta. Opinnäytetyössä esitellään yrityksille sitoutuneiden työntekijöiden hyötyjä ja haittoja, ja arvioidaan sitoutuneiden työntekijöiden merkitystä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä esitellään Gallupin tutkimuksen kolme työntekijätyyppiä: sitoutuneet, sitoutumattomat ja aktiivisesti sitoutumattomat työntekijät. Työssä korostetaan myös johdon roolia ja 11 työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavaa avaintekijää. Opinnäytetyön toteutukseen valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja vastaukset kerättiin internet-kyselyllä, joka lähetettiin kaikkien kokoaikaisten työntekijöiden sähköpostiin. Tulokset osoittivat neljä matalan sitoutumisen aluetta Hotelli X:ssä: työpaikka ja resurssit, mahdollisuudet kasvuun, kompensaatio sekä stressi ja työtahti. Suosituksia sitoutumisen parantamiseen ovat: 1. Työn määrän uudelleenarviointi tai uuden työntekijän palkkaus 2. Palkan uudelleenarviointi 3. Työpaikan puhtaanaja kunnossapito ja 4. Lisävastuun antaminen työntekijöille. Hotelli Y:lle matalan sitoutumisen alueita ovat: työpaikka ja resurssit, mahdollisuudet kasvuun, palaute, stressi ja työtahti, reiluus sekä muut. Suosituksia sitoutumisen parantamiseen ovat: 1. Työn määrän uudelleenarviointi tai uuden työntekijän palkkaus 2. Positiivisen palautteen antaminen työntekijöille 3. Ylennys- ja etenemiskäytännöistä tiedottaminen kaikille työntekijöille 4. Työpaikan puhtaana- ja kunnossapito ja 5. Lisävastuun antaminen työntekijöille.