Kävijätutkimus : Porispere -festivaali 2014
Heikkola, Sandra (2015)
Heikkola, Sandra
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174486
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä kävijätutkimus Porispere -festivaalille. Tavoitteena oli selvittää, onko Porisperen kävijöillä taloudellista vaikuttavuutta Porin kaupungille sekä mitata kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtumaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin, millainen Pori on tapahtumakaupunkina sekä kulttuuritapahtumien taloudellista vaikuttavuutta paikkakunnalle. Lisäksi teoriaosuudessa kerrottiin markkinoinnin klassisesta 7P:n kilpailukeinomallista asiakastyytyväisyyden toteuttajana.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Porispere järjestettiin elokuun toisena viikonloppuna 8-10.8.2014 ja aineistonkeruu toteutettiin e-lomakkeen avulla tapahtumapaikalla sekä kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen Porisperen facebook -sivulla. Otannaksi muodostui 225 kävijää, jolloin tutkimustuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Kävijöiden taloudellista vaikuttavuutta mitattiin kysymällä kävijöiden rahankulutusta majoitukseen, liikkumiseen, Porin ravintola- sekä oheispalveluihin. Yhteenvedossa paikallisten rahankulutus jätettiin pois, sillä olettamuksella, että heidän rahankäyttönsä ei eroa normaalista rahankäytöstä tapahtuman aikana.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että Porisperen kävijät tuovat erittäin paljon rahaa Porin kaupungille tapahtuman aikana. Pelkästään ulkopaikkakuntalaisten kuluttama rahamäärä Porin alueella oli 499 915 €. Mikäli lisäämme tähän lähipaikkakunnilta tulevat kävijät, tarkoittaa se silloin 620 508 € Poriin virrannutta rahaa tapahtuman aikana.
Tyytyväisyystulokset kertovat Porisperen kävijöiden olevan erittäin tyytyväisiä tapahtumaan. Tapahtuman yleisarvosanan ollessa 4,35/5, on tapahtumaa kovin vaikeaa vielä parantaa. Lisäksi kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä henkilökunnan ammattitaitoon sekä palveluasenteeseen, alueen viihtyvyyteen, siisteyteen sekä tunnelmaan. Kaikissa yllämainituissa osioissa arvosanaksi muodostui yli 4,19/5, joten Porispere on onnistunut näiden neljän vuoden olemassaolonsa aikana pitämään kävijänsä erittäin tyytyväisinä tapahtumaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin, millainen Pori on tapahtumakaupunkina sekä kulttuuritapahtumien taloudellista vaikuttavuutta paikkakunnalle. Lisäksi teoriaosuudessa kerrottiin markkinoinnin klassisesta 7P:n kilpailukeinomallista asiakastyytyväisyyden toteuttajana.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Porispere järjestettiin elokuun toisena viikonloppuna 8-10.8.2014 ja aineistonkeruu toteutettiin e-lomakkeen avulla tapahtumapaikalla sekä kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen Porisperen facebook -sivulla. Otannaksi muodostui 225 kävijää, jolloin tutkimustuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Kävijöiden taloudellista vaikuttavuutta mitattiin kysymällä kävijöiden rahankulutusta majoitukseen, liikkumiseen, Porin ravintola- sekä oheispalveluihin. Yhteenvedossa paikallisten rahankulutus jätettiin pois, sillä olettamuksella, että heidän rahankäyttönsä ei eroa normaalista rahankäytöstä tapahtuman aikana.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että Porisperen kävijät tuovat erittäin paljon rahaa Porin kaupungille tapahtuman aikana. Pelkästään ulkopaikkakuntalaisten kuluttama rahamäärä Porin alueella oli 499 915 €. Mikäli lisäämme tähän lähipaikkakunnilta tulevat kävijät, tarkoittaa se silloin 620 508 € Poriin virrannutta rahaa tapahtuman aikana.
Tyytyväisyystulokset kertovat Porisperen kävijöiden olevan erittäin tyytyväisiä tapahtumaan. Tapahtuman yleisarvosanan ollessa 4,35/5, on tapahtumaa kovin vaikeaa vielä parantaa. Lisäksi kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä henkilökunnan ammattitaitoon sekä palveluasenteeseen, alueen viihtyvyyteen, siisteyteen sekä tunnelmaan. Kaikissa yllämainituissa osioissa arvosanaksi muodostui yli 4,19/5, joten Porispere on onnistunut näiden neljän vuoden olemassaolonsa aikana pitämään kävijänsä erittäin tyytyväisinä tapahtumaan.