Kasvattajien käsityksiä lapsen osallisuudesta päiväkodin ympäristökasvatuksessa
Lehtinen, Suvi (2015)
Lehtinen, Suvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kasvattajien käsityksiä lapsen osallisuudesta päiväkodin ympäristökasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen osallisuus kasvattajien mielestä ilmenee ja miten kasvattajat tukevat lapsen osallisuutta ympäristökasvatuksessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia käsityksiä kasvattajilla on lapsen osallisuuden merkityksestä päiväkodin ympäristökasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös saada kasvattajat kiinnittämään aiheeseen enemmän huomiota päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi keskisuomalainen päiväkoti, jonka yhtenä painopisteenä on kestävän kehityksen kasvatus. Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat ympäristökasvatus, kestävä kehitys ja lapsen osallisuus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme päiväkodin kasvattajaa. Ensimmäinen haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna ja toinen parihaastatteluna. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella kasvattajat tukevat lapsen osallisuutta päiväkodin ympäristökasvatuksessa ottamalla lapset mukaan ympäristövastuulliseen toimintaan. Kasvattajien mielestä lapsen osallisuus ympäristökasvatuksessa ilmenee pieninä, arkipäiväisinä tekoina, lasten kuuntelemisena sekä heidän aloitteidensa huomioimisena. Kasvattajat tukevat lapsen osallisuutta myös pysähtymällä lasten havaintojen äärelle, kannustamalla lapsia tutustumaan ympäristöön, ottamalla heidät mukaan toiminnan arviointiin sekä toteuttamalla joskus lasten kanssa laajempia projekteja.
Tutkimustulosten mukaan lapsen osallisuuden merkitys ympäristökasvatuksessa on kasvattaa lapsia aktiivisiksi ja vastuuntuntoisiksi toimijoiksi. Osallisuuden kautta lapsi voi tuntea itsensä arvokkaaksi ja näin oppia arvostamaan myös muita ihmisiä ja ympäristöä sekä huolehtimaan niistä.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi keskisuomalainen päiväkoti, jonka yhtenä painopisteenä on kestävän kehityksen kasvatus. Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat ympäristökasvatus, kestävä kehitys ja lapsen osallisuus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme päiväkodin kasvattajaa. Ensimmäinen haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna ja toinen parihaastatteluna. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella kasvattajat tukevat lapsen osallisuutta päiväkodin ympäristökasvatuksessa ottamalla lapset mukaan ympäristövastuulliseen toimintaan. Kasvattajien mielestä lapsen osallisuus ympäristökasvatuksessa ilmenee pieninä, arkipäiväisinä tekoina, lasten kuuntelemisena sekä heidän aloitteidensa huomioimisena. Kasvattajat tukevat lapsen osallisuutta myös pysähtymällä lasten havaintojen äärelle, kannustamalla lapsia tutustumaan ympäristöön, ottamalla heidät mukaan toiminnan arviointiin sekä toteuttamalla joskus lasten kanssa laajempia projekteja.
Tutkimustulosten mukaan lapsen osallisuuden merkitys ympäristökasvatuksessa on kasvattaa lapsia aktiivisiksi ja vastuuntuntoisiksi toimijoiksi. Osallisuuden kautta lapsi voi tuntea itsensä arvokkaaksi ja näin oppia arvostamaan myös muita ihmisiä ja ympäristöä sekä huolehtimaan niistä.