Suomessa 2000-luvulla vaikuttaneet alkoholimainoskuvat ja -elokuvat feministisestä näkökulmasta
Nupponen, Mari (2015)
Nupponen, Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214674
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkastelee Suomen eri medioissa nähtyjä alkoholimainoksia feministisestä näkökulmasta tukeutuen myös vahvasti sisällönanalyysiin. Tutkimuslähteinä käyttämäni alkoholimainokset ovat olleet kuluttajien nähtävillä 2000-luvun alkupuolella, ja erityisesti ennen 1.1.2015 tullutta alkoholimainontaa koskevaa lakimuutosta. Feminismin määritelmä opinnäytetyössäni korostuu realistiseen tasa-arvoon tähtäävänä aatteena.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella mainostajan ja mainosten vastaanottajien suhdetta, mainonnassa käytettyjä visuaalisia keinoja ja heteronormatiivisen kulttuurin ilmentymiä. Feministisen näkökulman lisäksi opinnäytteessäni huomioidaan myös viestinnän kulttuurisidonnaisia piirteitä ja vaihtoehtoisia esitystapoja.
Opinnäytetyöni lähteinä toimivat alkoholimainoskuvat ja –elokuvat. Käyttämäni lähdekirjallisuus keskittyy kulttuurintutkimukseen, medioissa käytettyyn (visuaaliseen) viestintään ja vuorovaikutukseen, sisällönanalyysiin ja feminismiin.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella mainostajan ja mainosten vastaanottajien suhdetta, mainonnassa käytettyjä visuaalisia keinoja ja heteronormatiivisen kulttuurin ilmentymiä. Feministisen näkökulman lisäksi opinnäytteessäni huomioidaan myös viestinnän kulttuurisidonnaisia piirteitä ja vaihtoehtoisia esitystapoja.
Opinnäytetyöni lähteinä toimivat alkoholimainoskuvat ja –elokuvat. Käyttämäni lähdekirjallisuus keskittyy kulttuurintutkimukseen, medioissa käytettyyn (visuaaliseen) viestintään ja vuorovaikutukseen, sisällönanalyysiin ja feminismiin.