Opiskelukykymittarin kehittäminen Sataedu:n opiskelijoille
Laiho, Tuula (2015)
Laiho, Tuula
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella opiskelukykyä testaava mittari, johon kuuluivat terveyskysely ja terveysmittaukset sekä järjestää opiskelukykymittarin testaaminen opiskelijoille Sataedun Kankaanpään toimipaikalla. Testauksesta saadun palautteen perusteella oli tarkoitus arvioida mittarin toimivuutta.
Opinnäytetyössä laadittiin terveyskysely, jonka kysymyksin otettiin mukaan pystyvyys, läheistuki, opiskeluasenne, terveyden kokeminen ja elintavat. Kysymysten laatimisessa huomioitiin sekä fyysinen että psyykkinen terveydentila, ravitsemus- ja nukkumistavat, päihteiden käyttö ja sosiaalinen tilanne. Opiskelukyvyn fyysistä testaamista varten laadittiin terveysmittauksia. Opinnäytetyössä järjestettiin esitestaus Satakunnan ammattikorkeakoulussa ja testauspäivä Sataedussa terveyskyselyn ja terveysmittausten toimivuuden kokeilemiseksi. Testauksesta Sataedussa hankittiin palaute laatimalla palautelomake. Terveysmittausten tuloksia varten laadittiin tuloskortti. Testaajien havaintojen, haastattelujen ja palautelomakkeen vastausten perusteella arvioitiin kehitettyä opiskelukykymittaria ja laadittiin parannusehdotukset seuraavia opiskelukykymittauksia varten.
Opinnäytetyössä laadittua opiskelukykymittaria testattiin ryhmällä Sataedun opiskelijoita 25.11.2014 Sataedun Kankaanpään toimipisteessä. Testaus suoritettiin kehitetyllä opiskelukykymittarilla. Testaukseen osallistui 30 toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Sataedussa opiskelukykymittaria testanneet opiskelijat saivat omista terveysmittaustuloksistaan henkilökohtaisen tuloskortin.
Opiskelukykymittarin testauksessa ilmeni, että kehitetty terveyskysely ja fyysiset testit, yhteensä 12 testauspistettä, olivat hyvin toimivia. Testatut opiskelijat antoivat positiivista palautetta mahdollisuudesta saada tietoa omasta opiskelukyvystään. Kehitettyyn opiskelukykymittariin ehdotetaan parannuksia testauspisteiden järjestelyihin, lisäämällä sosiaalista tilannetta mittaavia terveyskysymyksiä sekä järjestämällä mahdollisuus kahdenkeskiseen terveyskeskusteluun testauksen päätteeksi.
Opinnäytetyössä kehitetyn opiskelukykymittarin hyödyntämisellä on mahdollista jatkaa Satakunnan ammattikorkeakoulun palvelukeskus Soteekin ja Sataedun yhteistyötä. Kehitettyä opiskelukykymittaria voidaan käyttää laajemminkin toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa olevien opiskelijoiden opiskelukyvyn testaamiseen ja sen vahvistamiseen.
Opinnäytetyössä laadittiin terveyskysely, jonka kysymyksin otettiin mukaan pystyvyys, läheistuki, opiskeluasenne, terveyden kokeminen ja elintavat. Kysymysten laatimisessa huomioitiin sekä fyysinen että psyykkinen terveydentila, ravitsemus- ja nukkumistavat, päihteiden käyttö ja sosiaalinen tilanne. Opiskelukyvyn fyysistä testaamista varten laadittiin terveysmittauksia. Opinnäytetyössä järjestettiin esitestaus Satakunnan ammattikorkeakoulussa ja testauspäivä Sataedussa terveyskyselyn ja terveysmittausten toimivuuden kokeilemiseksi. Testauksesta Sataedussa hankittiin palaute laatimalla palautelomake. Terveysmittausten tuloksia varten laadittiin tuloskortti. Testaajien havaintojen, haastattelujen ja palautelomakkeen vastausten perusteella arvioitiin kehitettyä opiskelukykymittaria ja laadittiin parannusehdotukset seuraavia opiskelukykymittauksia varten.
Opinnäytetyössä laadittua opiskelukykymittaria testattiin ryhmällä Sataedun opiskelijoita 25.11.2014 Sataedun Kankaanpään toimipisteessä. Testaus suoritettiin kehitetyllä opiskelukykymittarilla. Testaukseen osallistui 30 toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Sataedussa opiskelukykymittaria testanneet opiskelijat saivat omista terveysmittaustuloksistaan henkilökohtaisen tuloskortin.
Opiskelukykymittarin testauksessa ilmeni, että kehitetty terveyskysely ja fyysiset testit, yhteensä 12 testauspistettä, olivat hyvin toimivia. Testatut opiskelijat antoivat positiivista palautetta mahdollisuudesta saada tietoa omasta opiskelukyvystään. Kehitettyyn opiskelukykymittariin ehdotetaan parannuksia testauspisteiden järjestelyihin, lisäämällä sosiaalista tilannetta mittaavia terveyskysymyksiä sekä järjestämällä mahdollisuus kahdenkeskiseen terveyskeskusteluun testauksen päätteeksi.
Opinnäytetyössä kehitetyn opiskelukykymittarin hyödyntämisellä on mahdollista jatkaa Satakunnan ammattikorkeakoulun palvelukeskus Soteekin ja Sataedun yhteistyötä. Kehitettyä opiskelukykymittaria voidaan käyttää laajemminkin toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa olevien opiskelijoiden opiskelukyvyn testaamiseen ja sen vahvistamiseen.