K-Supermarket Kalajoen asiakastyytyväisyys
Lehto, Satu (2015)
Lehto, Satu
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on K-Supermarket Kalajoki. Yritys on Kalajo-ella toimiva vähittäiskauppa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää K-Supermarket Kalajoen asiakkaiden asia-kastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä saatavuu-teen, hintaan, tuotteiden laatuun ja valikoimaan sekä hintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja ja asia-kassuhdetta sekä asiakastyytyväisyyttä ja sen kehittymistä ja mittaamista.
Opinnäytetyön empiirisen tutkimuksen osuus toteutettiin kvantitatiivisena asiakastyytyväisyystutkimuksena. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita jaettiin asiakkaille kaupan kassalta tammikuun lopussa 2015 yhteensä 150 kappaletta. Kyselylomakkeita palautettiin määräaikaan mennessä 59 kappaletta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Kalajoen K-Supermarketin asiakkaat olivat tyyty-väisiä kaupan saatavuuteen, hintaan, tuotteiden laatuun ja tuoreuteen, valikoi-maan sekä hintaan. Lähes kaikkien tutkittujen osa-alueiden keskiarvo oli yli 4 asteikolla 1-5. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat K-Supermarketin asiakaspalveluun. The thesis was mandated by K-Supermarket Kalajoki. The company is a retailer operating in Kalajoki.
The goal of the thesis is to investigate the customer satisfaction. The objective is to find out if the customers are satisfied with the product availability, cost, quality and variety.
The theory part of the thesis adresses marketing tools and customer relations, as well as customer satisfaction and its developing and measuring.
The investigation part of the thesis was achieved with quantitative customer satis-faction research. 150 customer satisfaction surveys were given to customers at the store checkout at the end of January 2015. The results were summarized uti-lizing SPSS software.
The results of the investigation shows that the customers at K-Supermarket in Kalajoki are satisfied with the product availability, cost, quality, freshness and availability. Almost all investigated sectors got a grade point average of more than 4, in a scale of 1-5. Customers are extremely happy with customer service.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää K-Supermarket Kalajoen asiakkaiden asia-kastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä saatavuu-teen, hintaan, tuotteiden laatuun ja valikoimaan sekä hintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja ja asia-kassuhdetta sekä asiakastyytyväisyyttä ja sen kehittymistä ja mittaamista.
Opinnäytetyön empiirisen tutkimuksen osuus toteutettiin kvantitatiivisena asiakastyytyväisyystutkimuksena. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita jaettiin asiakkaille kaupan kassalta tammikuun lopussa 2015 yhteensä 150 kappaletta. Kyselylomakkeita palautettiin määräaikaan mennessä 59 kappaletta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Kalajoen K-Supermarketin asiakkaat olivat tyyty-väisiä kaupan saatavuuteen, hintaan, tuotteiden laatuun ja tuoreuteen, valikoi-maan sekä hintaan. Lähes kaikkien tutkittujen osa-alueiden keskiarvo oli yli 4 asteikolla 1-5. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat K-Supermarketin asiakaspalveluun.
The goal of the thesis is to investigate the customer satisfaction. The objective is to find out if the customers are satisfied with the product availability, cost, quality and variety.
The theory part of the thesis adresses marketing tools and customer relations, as well as customer satisfaction and its developing and measuring.
The investigation part of the thesis was achieved with quantitative customer satis-faction research. 150 customer satisfaction surveys were given to customers at the store checkout at the end of January 2015. The results were summarized uti-lizing SPSS software.
The results of the investigation shows that the customers at K-Supermarket in Kalajoki are satisfied with the product availability, cost, quality, freshness and availability. Almost all investigated sectors got a grade point average of more than 4, in a scale of 1-5. Customers are extremely happy with customer service.