Työhyvinvoinnin kehittäminen
Nutikka, Sakari (2015)
Nutikka, Sakari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504194527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504194527
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia oppisopimusopiskelijoiden työhyvinvointia Jyllin Kodit Oy:ssä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa oppisopimusopiskelijoiden työhyvinvointia Jyllin Kodit Oy:ssä. Tutkimusongelmana oli Mikä on oppisopimusopiskelijoiden työhyvinvoinnin nykytila ja miten sitä voitaisiin parantaa Jyllin Kodit Oy:ssä? Tutkimus keskittyy enimmäkseen sosiaaliseen ja psyykkiseen työhyvinvointiin. Tutkimusmenetelminä on sekä kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus ja kvalitatiivinen eli laadullinen haastattelu, joilla kerättiin aineistoa tutkimukseen.
Tulokset analysoitiin kvalitatiivisessa osuudessa sisällönanalyysillä. Kvantitatiivinen osuus analysoitiin tilastollisella menetelmällä. Tulokset, jotka saatiin kyselytutkimuksella osoittavat työhyvinvoinnin nykytilan. Tutkimuksen kysymykset perustuivat sekä kyselytutkimuksessa että puhelinhaastattelussa tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin. Tulokset esitettiin ilmoittamalla jokaisen vaihtoehdon vastausmäärä kappaleina, koska vastanneita oli vähän. Näin ollen kysymyksissä ei laskettu vaihtoehtojen suhteellisia osuuksia.
Asiasanat: työhyvinvointi, työmotivaatio, palaute, viestintä
Johtopäätökset osoittavat, että työhyvinvointiin oltiin tyytyväisiä. Tutkimuksessa esille tulleisiin hyviinkin asioihin pitää muistaa panostaa myös tulevaisuudessa, jotta työhyvinvointi pysyy vähintään samalla tasolla. Tutkimuksen mukaan yrityksellä on kehitettävää organisaation sisäisessä viestinnässä ja henkilökohtaisen palautteen antamisessa. Etenkin positiivinen palaute lisää tutkimuksen mukaan työmotivaatiota.
Tulokset analysoitiin kvalitatiivisessa osuudessa sisällönanalyysillä. Kvantitatiivinen osuus analysoitiin tilastollisella menetelmällä. Tulokset, jotka saatiin kyselytutkimuksella osoittavat työhyvinvoinnin nykytilan. Tutkimuksen kysymykset perustuivat sekä kyselytutkimuksessa että puhelinhaastattelussa tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin. Tulokset esitettiin ilmoittamalla jokaisen vaihtoehdon vastausmäärä kappaleina, koska vastanneita oli vähän. Näin ollen kysymyksissä ei laskettu vaihtoehtojen suhteellisia osuuksia.
Asiasanat: työhyvinvointi, työmotivaatio, palaute, viestintä
Johtopäätökset osoittavat, että työhyvinvointiin oltiin tyytyväisiä. Tutkimuksessa esille tulleisiin hyviinkin asioihin pitää muistaa panostaa myös tulevaisuudessa, jotta työhyvinvointi pysyy vähintään samalla tasolla. Tutkimuksen mukaan yrityksellä on kehitettävää organisaation sisäisessä viestinnässä ja henkilökohtaisen palautteen antamisessa. Etenkin positiivinen palaute lisää tutkimuksen mukaan työmotivaatiota.