Vau mikä temppu : Haasteet ja mahdollisuudet 7–9-vuotiaiden lasten sirkuskerhon ohjaamisessa
Laasonen, Kaisa Mari (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174483
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin 7–9-vuotiaiden lasten iltapäivätoiminnassa toteutetun sirkuskerhon ohjausta, joka tapahtui sosiaalisen sirkuksen näkökulmasta. Toiminnan oli tarkoitus tuottaa osallistujalleen hyvinvointia ja tärkeintä olivat sirkustaitojen ohessa tulleet taidot esim. ryhmätyö- ja sosiaaliset taidot.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia haasteita kerhon ohjaus tuo tullessaan, mitä ohjaajan on syytä ottaa huomioon sekä sitä, millaiset pelit ja leikit ovat toimivia. Päätutkimuskysymyksenä oli: Miten ohjata sirkuskerhoa 7–9-vuotiaille lapsille iltapäivätoiminnassa sosiaalisen sirkuksen keinoin?
Työn teoriaosuus käsittelee 7–9-vuotiaiden lasten kehitystä, sosiaalista sirkusta sekä ryhmäilmiöitä ja ryhmän ohjaamista. Tutkimus on toiminnallinen ja laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla 7–9-vuotiaiden lasten sirkuskerhosta ohjaajan näkökulmasta. Päiväkirjaan kerätyistä havainnoista etsittiin keskeisiä teemoja. Niitä havainnollistettiin tutkimustuloksissa nostaen esiin otteita päiväkirjasta ja yhdistämällä niitä teoriatietoon.
Ohjaajan tärkeimmiksi taidoiksi nousivat tilannetaju, läsnäolo ja luovuus. Selkeät suunnitelmat, kannustaminen sekä hyvän yhteishengen luominen olivat myös tärkeitä ominaisuuksia. Onnistumisen kokemukset auttoivat parhaiten ryhmän hyvän ilmapiirin edistämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia haasteita kerhon ohjaus tuo tullessaan, mitä ohjaajan on syytä ottaa huomioon sekä sitä, millaiset pelit ja leikit ovat toimivia. Päätutkimuskysymyksenä oli: Miten ohjata sirkuskerhoa 7–9-vuotiaille lapsille iltapäivätoiminnassa sosiaalisen sirkuksen keinoin?
Työn teoriaosuus käsittelee 7–9-vuotiaiden lasten kehitystä, sosiaalista sirkusta sekä ryhmäilmiöitä ja ryhmän ohjaamista. Tutkimus on toiminnallinen ja laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla 7–9-vuotiaiden lasten sirkuskerhosta ohjaajan näkökulmasta. Päiväkirjaan kerätyistä havainnoista etsittiin keskeisiä teemoja. Niitä havainnollistettiin tutkimustuloksissa nostaen esiin otteita päiväkirjasta ja yhdistämällä niitä teoriatietoon.
Ohjaajan tärkeimmiksi taidoiksi nousivat tilannetaju, läsnäolo ja luovuus. Selkeät suunnitelmat, kannustaminen sekä hyvän yhteishengen luominen olivat myös tärkeitä ominaisuuksia. Onnistumisen kokemukset auttoivat parhaiten ryhmän hyvän ilmapiirin edistämisessä.