Tabletin käyttö lasten toimintaterapiassa
Santanen, Eveliina (2015)
Santanen, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144312
Tiivistelmä
Tietotekniikka muokkaa elinympäristöämme yhä enemmän ja enemmän. Erilaisista älylaitteista, kuten tabletista, on tullut myös apuväline.
Halusin selvittää, miten tablettia jo hyödynnetään lasten toimintaterapiassa, millaisten lasten kanssa sitä voidaan käyttää, mitkä ovat sen käytön hyvät ja huonot puolet sekä tulevaisuus. Taustateoriana minulla oli American Occupational Therapy Associationin viitekehys sekä tietoa tietotekniikasta. Tämän teoria pohjalta muodostin kysymyksiä tabletin käytöstä toimintaterapiassa. Kyselyn ideana oli siis kerätä käyttökokemuksia toimintaterapeuteilta, jotka ovat käyttäneet tablettia lasten toimintaterapiassa.
Kyselystä kävi ilmi, että tablettia käytetään toimintaterapiassa 5-12- vuotiaiden lasten kanssa sukupuolesta riippumatta. Toimintakyvyn häiriöinä lapsilla mainittiin muun muassa kehitysviive- tai häiriö ja ADHD. Tärkeimpinä terapian tavoitteina näillä lapsilla oli muun muassa hienomotoriikan, keskittymisen sekä tarkkaavaisuuden kehittyminen. Tabletin käytön yhtenä hyvänä puolena pidettiin sen monimuotoisuutta. Huonoksi puoleksi kuvattiin mahdollinen lapsen koukuttautuminen laitteeseen. Vastaajat uskoivat tabletin käytön toimintaterapiassa tulevaisuudessa lisääntyvän, sillä niiden määrä yhteiskunnassakin lisääntyy.
Halusin selvittää, miten tablettia jo hyödynnetään lasten toimintaterapiassa, millaisten lasten kanssa sitä voidaan käyttää, mitkä ovat sen käytön hyvät ja huonot puolet sekä tulevaisuus. Taustateoriana minulla oli American Occupational Therapy Associationin viitekehys sekä tietoa tietotekniikasta. Tämän teoria pohjalta muodostin kysymyksiä tabletin käytöstä toimintaterapiassa. Kyselyn ideana oli siis kerätä käyttökokemuksia toimintaterapeuteilta, jotka ovat käyttäneet tablettia lasten toimintaterapiassa.
Kyselystä kävi ilmi, että tablettia käytetään toimintaterapiassa 5-12- vuotiaiden lasten kanssa sukupuolesta riippumatta. Toimintakyvyn häiriöinä lapsilla mainittiin muun muassa kehitysviive- tai häiriö ja ADHD. Tärkeimpinä terapian tavoitteina näillä lapsilla oli muun muassa hienomotoriikan, keskittymisen sekä tarkkaavaisuuden kehittyminen. Tabletin käytön yhtenä hyvänä puolena pidettiin sen monimuotoisuutta. Huonoksi puoleksi kuvattiin mahdollinen lapsen koukuttautuminen laitteeseen. Vastaajat uskoivat tabletin käytön toimintaterapiassa tulevaisuudessa lisääntyvän, sillä niiden määrä yhteiskunnassakin lisääntyy.