Näppärä-pajan starttivalmennuksen merkitys valmentautujan kuntoutumiseen
Iivonen, Taija (2015)
Iivonen, Taija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Näppärä-pajan starttivalmennuksen merkitystä valmentautujan kuntoutumiseen, asiakasnäkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää millaista merkitystä starttivalmennuksella on ollut valmentautujan kuntoutumiseen, sekä tuoda esiin mahdollisia kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sovatek-säätiön Näppärä-paja.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Materiaali kerättiin teemahaastatteluna ja analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua soveltaen. Keskeisimmät teemat olivat työkyky, sosiaaliset taidot, osallisuus ja arjen- sekä elämänhallinta.
Tutkimuksen mukaan Näppärä-pajan starttivalmennus on saanut aikaan positiivisia muutoksia vastaajien toimintakyvyssä. Tulosten perusteella Näppärä-pajan starttivalmennus on tukenut vastaajien itsetunnon, mielialan sekä työkyvyn kohenemista, sekä antanut heille osallisuuden kokemuksen.
Näppärä-pajan starttivalmennus on osoittautunut hyödylliseksi. Sillä on ollut tärkeä rooli osana valmentautujan kuntoutumista. Tämän vuoksi toimintaa kannattaa ehdottomasti jatkaa ja kehittää entistä toimivammaksi. Tärkeimpänä kehittämishaasteena tutkimuksessa nousi esiin toisen ohjaajan tarve.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Materiaali kerättiin teemahaastatteluna ja analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua soveltaen. Keskeisimmät teemat olivat työkyky, sosiaaliset taidot, osallisuus ja arjen- sekä elämänhallinta.
Tutkimuksen mukaan Näppärä-pajan starttivalmennus on saanut aikaan positiivisia muutoksia vastaajien toimintakyvyssä. Tulosten perusteella Näppärä-pajan starttivalmennus on tukenut vastaajien itsetunnon, mielialan sekä työkyvyn kohenemista, sekä antanut heille osallisuuden kokemuksen.
Näppärä-pajan starttivalmennus on osoittautunut hyödylliseksi. Sillä on ollut tärkeä rooli osana valmentautujan kuntoutumista. Tämän vuoksi toimintaa kannattaa ehdottomasti jatkaa ja kehittää entistä toimivammaksi. Tärkeimpänä kehittämishaasteena tutkimuksessa nousi esiin toisen ohjaajan tarve.