Urheilusponsorointiyhteistyön merkitys yritysten näkökulmasta : Case Lentopalloseura Kokkolan Tiikerit
Alahautala, Joni (2015)
Alahautala, Joni
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154370
Tiivistelmä
Yhteistyökumppaneiden rooli urheiluseurojen toiminnassa on hyvin merkittävä. Suurin osa urheiluseurojen tulosbudjeteista muodostuu yhteistyökumppaneiden sponsorointirahoista. Sponsorointisummien määrien kasvu on myös aiheuttanut sen, että sponsorit vaativat rahoilleen enemmän vastinetta. Haastetta urheiluseuroille tuo mukanaan myös yhteistyön jatkuvuuden kehittäminen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lentopallon Mestaruusliigassa pelaava lentopallo-seura Kokkolan Tiikerit. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tiikereiden ja yritysten sponsoriyhteistyön merkitystä erityisesti yritysten markkinointiviestinnässä. Samalla haluttiin saada uusia kehitysideoita ja yhteistyömalleja tulevaisuuden varalle.
Opinnäytetyö koostuu johdannon lisäksi kolmen luvun teoriaosiosta. Opinnäytetyön teo-riaosion pääkappaleet käsittelevät urheilusponsorointia, mihin sponsoroinnista saatavat hyödyt kohdistuvat yrityksessä sekä sponsorointia yhtenä yrityksen markkinointiviestinnän osana. Opinnäytetyön kolme viimeistä päälukua käsittelevät opinnäytetyön yhteydessä tehtyä kvalitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin sähköpostikyselynä Kokkolan Tiikereiden yhteistyökumppaneille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta urheiluseuran paikallisuudella olevan merkittävin syy siihen, miksi yritykset sponsoroivat Kokkolan Tiikereitä. Merkittäväksi syyksi nousi myös Tiikereiden kautta saavutettava positiivinen näkyvyys. Tiikereiden toiminnassa ei olla mukana ainoastaan hyväntekeväisyyden merkeissä, sillä yhteistyöltä odotetaan molempia osapuolia hyödyttävää toimintaa. Yhteistyökumppanit odottavat Tiikereiltä aktiivista otetta ja hyviä ehdotuksia monipuolistamaan yhteistyötä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lentopallon Mestaruusliigassa pelaava lentopallo-seura Kokkolan Tiikerit. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tiikereiden ja yritysten sponsoriyhteistyön merkitystä erityisesti yritysten markkinointiviestinnässä. Samalla haluttiin saada uusia kehitysideoita ja yhteistyömalleja tulevaisuuden varalle.
Opinnäytetyö koostuu johdannon lisäksi kolmen luvun teoriaosiosta. Opinnäytetyön teo-riaosion pääkappaleet käsittelevät urheilusponsorointia, mihin sponsoroinnista saatavat hyödyt kohdistuvat yrityksessä sekä sponsorointia yhtenä yrityksen markkinointiviestinnän osana. Opinnäytetyön kolme viimeistä päälukua käsittelevät opinnäytetyön yhteydessä tehtyä kvalitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin sähköpostikyselynä Kokkolan Tiikereiden yhteistyökumppaneille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta urheiluseuran paikallisuudella olevan merkittävin syy siihen, miksi yritykset sponsoroivat Kokkolan Tiikereitä. Merkittäväksi syyksi nousi myös Tiikereiden kautta saavutettava positiivinen näkyvyys. Tiikereiden toiminnassa ei olla mukana ainoastaan hyväntekeväisyyden merkeissä, sillä yhteistyöltä odotetaan molempia osapuolia hyödyttävää toimintaa. Yhteistyökumppanit odottavat Tiikereiltä aktiivista otetta ja hyviä ehdotuksia monipuolistamaan yhteistyötä tulevaisuudessa.