Valmistumisen rajalla : Kyselytutkimus Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoille opintojen pitkittymiseen ja keskeyttämiseen johtavista syistä
Ahonniska, Marika (2015)
Ahonniska, Marika
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144305
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä oli selvittää Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opintojen pitkittymiseen ja keskeyttämiseen johtavia syitä. Tutkimuksella selvitettiin lisäksi tukimuotoja, joita opiskelijat voisivat käyttää, jotta opinnot saataisiin suoritettua opiskeluoikeuden puitteissa. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan kanssa. Saatuja tuloksia vertailtiin lisäksi muihin opiskelijakunnan tekemien tutkimusten tuloksiin. Tulosten pohjalta esitettiin toimenpidesuosituksia oppilaitokselle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketutkimusta. Tutkimuksen luonne oli kvantitatiivinen. Kyselytutkimus toteutettiin keväällä 2009. Kysely oli suunnattu kaikille suomenkielisissä tutkintoryhmissä opiskeleville. Tutkimus toteutettiin Internetissä Webropol-sovelluksen avulla. Tieto kyselytutkimuksesta välitettiin opiskelijoille sähköpostiviesteillä. Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 25,33 % läsnä olevista opiskelijoista (n= 672).
Tutkimustulosten mukaan opintojen pitkittymiseen vaikuttavat monet eri asiat. Motivaation puute, työssäkäynti ja ohjauksen puute etenkin opinnäytetyötä tehdessä nousivat tärkeimmiksi syiksi. Opintojen keskeytymiseen vaikuttivat pitkälti samat syyt eli motivaation puute, oppilaitoksen vaihtaminen ja koulutus, joka ei vastannut ennalta saatua kuvaa. Tutkimuksesta käy ilmi opiskelijoiden toivovan lisää henkilökohtaista ohjausta opintojen eri vaiheisiin, mutta erityisesti opinnäytetyön tekemiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketutkimusta. Tutkimuksen luonne oli kvantitatiivinen. Kyselytutkimus toteutettiin keväällä 2009. Kysely oli suunnattu kaikille suomenkielisissä tutkintoryhmissä opiskeleville. Tutkimus toteutettiin Internetissä Webropol-sovelluksen avulla. Tieto kyselytutkimuksesta välitettiin opiskelijoille sähköpostiviesteillä. Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 25,33 % läsnä olevista opiskelijoista (n= 672).
Tutkimustulosten mukaan opintojen pitkittymiseen vaikuttavat monet eri asiat. Motivaation puute, työssäkäynti ja ohjauksen puute etenkin opinnäytetyötä tehdessä nousivat tärkeimmiksi syiksi. Opintojen keskeytymiseen vaikuttivat pitkälti samat syyt eli motivaation puute, oppilaitoksen vaihtaminen ja koulutus, joka ei vastannut ennalta saatua kuvaa. Tutkimuksesta käy ilmi opiskelijoiden toivovan lisää henkilökohtaista ohjausta opintojen eri vaiheisiin, mutta erityisesti opinnäytetyön tekemiseen.