Katsojan sitouttaminen TV-ohjelmaan sosiaalisen median avulla
Neuvonen, Tuulia (2015)
Neuvonen, Tuulia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, oliko tv-ohjelman katsojien osallistamisesta sosiaalisen median avulla hyötyä tv-ohjelmalle. Oliko osallistamisella konkreettisia vaikutuksia esimerkiksi katsomiseen, mahdolliseen äänestämiseen tai ohjelman imagoon. Opinnäytetyö keskittyi tv-ohjelman aikana näytettäviin katsojien lähettämiin kommentteihin, kysymyksiin ja kuviin.
Opinnäytetyössä käytiin läpi kuluttajakäyttäytymisen teoriaa, aineettomien tuotteiden markkinointia, tv-ohjelmien markkinointia ja nykytilanne. Opinnäytetyöhön kuului uuden tiedon hankkimista varten tehty kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä e-lomakkeella. Tutkimusotos koostui Metropolian opiskelijoista.
Tuloksista selvisi, että sosiaalisen median viestien lähettäminen tv-ohjelmissa näytettäväksi ei ollut vielä kovin laajalle levinnyt ilmiö. Suurinta osaa tutkimusotoksesta ei kiinnostanut osallistua itse. Vaikutukset katsomiseen ja äänestämiseen olivat pieniä. Suurin vaikutus oli tv-ohjelmaan imagoon. Muiden ihmisten viestien koettiin tuovan lisäarvoa tv-ohjelmalle. Johtopäätöksinä todettiin, että ilmiön pienuudesta huolimatta, katsojan osallistaminen sosiaalisen median avulla voisi olla hyvä keino saada nuoret katsojat katsomaan ohjelmia. Oli myös paljon ihmisiä, jotka olisivat valmiita osallistumaan tv-ohjelmaan, mutta eivät vielä ole niin tehneet. Kaupallisilla kanavilla oli myös taloudellinen motiivi sosiaalisen median viestien näyttämiseen.
Opinnäytetyössä käytiin läpi kuluttajakäyttäytymisen teoriaa, aineettomien tuotteiden markkinointia, tv-ohjelmien markkinointia ja nykytilanne. Opinnäytetyöhön kuului uuden tiedon hankkimista varten tehty kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä e-lomakkeella. Tutkimusotos koostui Metropolian opiskelijoista.
Tuloksista selvisi, että sosiaalisen median viestien lähettäminen tv-ohjelmissa näytettäväksi ei ollut vielä kovin laajalle levinnyt ilmiö. Suurinta osaa tutkimusotoksesta ei kiinnostanut osallistua itse. Vaikutukset katsomiseen ja äänestämiseen olivat pieniä. Suurin vaikutus oli tv-ohjelmaan imagoon. Muiden ihmisten viestien koettiin tuovan lisäarvoa tv-ohjelmalle. Johtopäätöksinä todettiin, että ilmiön pienuudesta huolimatta, katsojan osallistaminen sosiaalisen median avulla voisi olla hyvä keino saada nuoret katsojat katsomaan ohjelmia. Oli myös paljon ihmisiä, jotka olisivat valmiita osallistumaan tv-ohjelmaan, mutta eivät vielä ole niin tehneet. Kaupallisilla kanavilla oli myös taloudellinen motiivi sosiaalisen median viestien näyttämiseen.