Tasosuunnittelijan työnkuva pelialan startup-yrityksessä
Aaltonen, Eelis (2015)
Aaltonen, Eelis
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134260
Tiivistelmä
Tämä portfoliomainen päiväkirjaopinnäytetyö on laadittu keväällä 2015. Päiväkirjatyyppisessä opinnäytetyössä raportointi koostuu päivittäisistä työn tavoitteista ja tuloksista sekä viikoittaisesta analyysista. Päiväkirjaraportointi on kymmenen viikon jaksolta, 19.1.-27.3.2015.
Työympäristö on noin kymmenen hengen pelialan startup-yritys. Opinnäytteen laatijan työnkuva yrityksessä on tasosuunnittelija. Työnkuva sisältää pääosin pelitasojen visuaalista sekä pelillistä suunnittelua ja rakentamista. Yrityksen koon vuoksi työtehtävät eivät kuitenkaan rajoitu pelkkään tasosuunnitteluun, vaan voivat sisältää mitä tahansa oman osaamisen rajoissa.
Opinnäytteen raportoinnin aikana kirjoittajan työtaidot kehittyivät muun muassa työkalujen käyttämisen sujuvuuden sekä uusien menetelmien oppimisen kautta. Raportoinnin myötä myös kirjoittajan tietotaso pelikehityksen osa-alueista on kasvanut. Tiedon kerääminen osoitti kirjallisuuden hyödyn käytännön menetelmien valinnassa eri työtehtävissä.
Kirjoittaja näkee, että työssä onnistuminen vaatii laaja-alaisen osaamisen keräämistä sekä hyviä kommunikaatiotaitoja sisäisten sidosten kanssa. Lisäksi kirjoittaja huomasi, että startup-yrityksen toiminnassa päätyy usein oman varsinaisen työnkuvansa ulkopuolelle, mikä vaatii valmiutta uuden opetteluun.
Työympäristö on noin kymmenen hengen pelialan startup-yritys. Opinnäytteen laatijan työnkuva yrityksessä on tasosuunnittelija. Työnkuva sisältää pääosin pelitasojen visuaalista sekä pelillistä suunnittelua ja rakentamista. Yrityksen koon vuoksi työtehtävät eivät kuitenkaan rajoitu pelkkään tasosuunnitteluun, vaan voivat sisältää mitä tahansa oman osaamisen rajoissa.
Opinnäytteen raportoinnin aikana kirjoittajan työtaidot kehittyivät muun muassa työkalujen käyttämisen sujuvuuden sekä uusien menetelmien oppimisen kautta. Raportoinnin myötä myös kirjoittajan tietotaso pelikehityksen osa-alueista on kasvanut. Tiedon kerääminen osoitti kirjallisuuden hyödyn käytännön menetelmien valinnassa eri työtehtävissä.
Kirjoittaja näkee, että työssä onnistuminen vaatii laaja-alaisen osaamisen keräämistä sekä hyviä kommunikaatiotaitoja sisäisten sidosten kanssa. Lisäksi kirjoittaja huomasi, että startup-yrityksen toiminnassa päätyy usein oman varsinaisen työnkuvansa ulkopuolelle, mikä vaatii valmiutta uuden opetteluun.