Futudent-kuvausjärjestelmä suuhygieniakoulutuksen työvälineenä
Kemppainen, Anne (2015)
Kemppainen, Anne
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104203
Tiivistelmä
Työn aiheena oli selvittää, millainen merkitys Futudent-kuvausjärjestelmällä on osana suun terveydenhuollon koulutusta. Tämän lisäksi pohdittiin kehitysideoita laitteiston käytön tehostamiseksi. Futudent-kuvausjärjestelmä on Novocam Medical Innovations Oy:n kehittämä ratkaisu, jossa kevyellä kameralla voidaan kuvata hammaslääkärin tai suuhygienistin työskentelyä tämän näkökulmasta. Kameralla voidaan ottaa videokuvaa sekä valokuvia potilaan suusta.
Opinnäytetyön prosessi koostui neljästä vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa tutustuttiin Futudent-kuvausjärjestelmän teknologiaan ja tallennusjärjestelmän ominaisuuksiin. Toisessa vaiheessa suoritettiin kuvaukset kamera pääpantaan kiinnitettynä ja kolmannessa vaiheessa kamera oli kiinnitettynä joutsenkaula-tukivarteen. Neljännessä vaiheessa kaksi edeltävää menetelmää suoritettiin suuhygienistiopiskelijoiden avustuksella. Lisäksi tehtiin haastattelu työelä-mässä olevalle suuhygienistille.
Lopputuloksena voitiin todeta, että Futudent-kuvausjärjestelmällä on monitahoinen merkitys suuhygienistiopiskelijoille sekä heidän opettajilleen. Se helpottaa opettamis- sekä oppimisprosesseja ja mahdollistaa uudenlaisen tavan seurata ja kehittää työskentelyä. Futudent-kuvausjärjestelmän avulla suuhygienistiopiskelijat voivat tallentaa työskentelyään ja saada palautetta myös ollessaan harjoitteluiden vuoksi toisella paikkakunnalla. Opettajat voivat tuottaa materiaalia, jonka avulla toimenpiteiden demonstraatio helpottuu.
Opinnäytetyön prosessi koostui neljästä vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa tutustuttiin Futudent-kuvausjärjestelmän teknologiaan ja tallennusjärjestelmän ominaisuuksiin. Toisessa vaiheessa suoritettiin kuvaukset kamera pääpantaan kiinnitettynä ja kolmannessa vaiheessa kamera oli kiinnitettynä joutsenkaula-tukivarteen. Neljännessä vaiheessa kaksi edeltävää menetelmää suoritettiin suuhygienistiopiskelijoiden avustuksella. Lisäksi tehtiin haastattelu työelä-mässä olevalle suuhygienistille.
Lopputuloksena voitiin todeta, että Futudent-kuvausjärjestelmällä on monitahoinen merkitys suuhygienistiopiskelijoille sekä heidän opettajilleen. Se helpottaa opettamis- sekä oppimisprosesseja ja mahdollistaa uudenlaisen tavan seurata ja kehittää työskentelyä. Futudent-kuvausjärjestelmän avulla suuhygienistiopiskelijat voivat tallentaa työskentelyään ja saada palautetta myös ollessaan harjoitteluiden vuoksi toisella paikkakunnalla. Opettajat voivat tuottaa materiaalia, jonka avulla toimenpiteiden demonstraatio helpottuu.