Lapsi median käyttäjänä
Syrjälä, Niina; Seilo, Julia (2015)
Syrjälä, Niina
Seilo, Julia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094144
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimme lasten median käyttöä. Selvitimme miten 2010-luvun esiopetusikäiset lapset käyttävät mediaa ja median välineitä ja millaisia aja-tuksia media heissä herätti. Työn tavoitteena on selventää lukijalle millainen on nykypäivän lasten tietämys ja kokemus mediasta sekä mediavälineistä. Lisäksi tarkoituksenamme on lisätä kasvattajien ja huoltajien tietoisuutta mediakasvatuk-sesta ja lasten mediakulttuurista 2010-luvulla.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee mediaa, median muotoja ja sen eri käsitteitä. Yleisen median käsittelyn jälkeen työssä on keskitytty tarkemmin lapsen mediamaailmaan ja mediakasvatukseen. Tarkastelemme työssämme aihetta suojelullisesta ja teknologiakasvatuksellisesta näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena haastatellen 20 esiopetusikäistä lasta. Tutkimuksemme haastattelut ovat avoimia yksilöhaastatteluita, joissa on hyödynnetty kuvia. Tutkimuksen yhteistyötahona on toiminut yksi päiväkoti Seinäjoen alueelta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että esiopetusikäiset lapset kuvaavat itseään aktiivisiksi median käyttäjiksi. Lapset kertovat myös opettelevansa median käyttöä ja käyttävänsä median välineitä usein yksin. Tutkimuksen keskeisimmät tulokset on jaettu seuraavasti; tuntematon media, median välineiden käyttö, lasten itsenäinen median käyttö, pelit ylitse muiden, opin itse sekä pelot ja kiellot.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee mediaa, median muotoja ja sen eri käsitteitä. Yleisen median käsittelyn jälkeen työssä on keskitytty tarkemmin lapsen mediamaailmaan ja mediakasvatukseen. Tarkastelemme työssämme aihetta suojelullisesta ja teknologiakasvatuksellisesta näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena haastatellen 20 esiopetusikäistä lasta. Tutkimuksemme haastattelut ovat avoimia yksilöhaastatteluita, joissa on hyödynnetty kuvia. Tutkimuksen yhteistyötahona on toiminut yksi päiväkoti Seinäjoen alueelta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että esiopetusikäiset lapset kuvaavat itseään aktiivisiksi median käyttäjiksi. Lapset kertovat myös opettelevansa median käyttöä ja käyttävänsä median välineitä usein yksin. Tutkimuksen keskeisimmät tulokset on jaettu seuraavasti; tuntematon media, median välineiden käyttö, lasten itsenäinen median käyttö, pelit ylitse muiden, opin itse sekä pelot ja kiellot.