Expanding business in Spain : Case: Mystery shopping service provider Company X
Markkanen, Milla-Riitta (2015)
Markkanen, Milla-Riitta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli mystery shopping – toimintaan erikoistunut hollantilainen yritys, jossa suunnitteilla on yritystoiminnan laajentaminen Espanjassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käytännöllinen tieto-opas Yritys X:lle, jota yritys voisi käyttää apuna suunnitellessaan yritystoiminnan laajentamista Espanjassa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimus on suoritettu pöytälaatikkotutkimuksena ja kyselytutkimuksena. Avoin kysely lähetettiin kolmelle ulkomaalaiselle yrityksen omistajalle Espanjassa. Opinnäytteen teoreettinen viitekehys luotiin niiden tavoitteiden ja toiveiden ympärille, joita Yritys X antoi tutkimuksen aluksi. Teoreettinen viitekehys koostuu Espanjan liiketoimitaympäristön esittelystä, kansainvälisestä markkinoinnista ja strategisesta markkinoinnista.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Espanjan liiketoimintaympäristö on haastava ja se vaatii paikallisten tuntemusta, kokemusta sekä kielitaitoa. Voidaan todeta, että englannin kielen taito ei ole riittävä Espanjan markkinoilla. Byrokratia Espanjassa näyttäisi olevan väistämätöntä, mikä hankaloittaa viranomaisten kanssa asiointia. Byrokratian vuoksi moni päätyykin käyttämään ulkoisen yrityksen apua. Nykyinen taloustilanne Espanjassa luo myös omat haasteensa yritystoiminnalle. Espanja on toipumssa vuonna 2007 alkaneesta talouskriisistä ja useita uudistuksia on tehty lakeihin ja säädöksiin. Yritysten tulee olla valmiita muutoksiin. Ympäristön haastavuudesta huolimatta, useat ulkomaalaiset sijoittajat ja yrittäjät kokevat Espanjan houkuttelevana kohteena.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimus on suoritettu pöytälaatikkotutkimuksena ja kyselytutkimuksena. Avoin kysely lähetettiin kolmelle ulkomaalaiselle yrityksen omistajalle Espanjassa. Opinnäytteen teoreettinen viitekehys luotiin niiden tavoitteiden ja toiveiden ympärille, joita Yritys X antoi tutkimuksen aluksi. Teoreettinen viitekehys koostuu Espanjan liiketoimitaympäristön esittelystä, kansainvälisestä markkinoinnista ja strategisesta markkinoinnista.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Espanjan liiketoimintaympäristö on haastava ja se vaatii paikallisten tuntemusta, kokemusta sekä kielitaitoa. Voidaan todeta, että englannin kielen taito ei ole riittävä Espanjan markkinoilla. Byrokratia Espanjassa näyttäisi olevan väistämätöntä, mikä hankaloittaa viranomaisten kanssa asiointia. Byrokratian vuoksi moni päätyykin käyttämään ulkoisen yrityksen apua. Nykyinen taloustilanne Espanjassa luo myös omat haasteensa yritystoiminnalle. Espanja on toipumssa vuonna 2007 alkaneesta talouskriisistä ja useita uudistuksia on tehty lakeihin ja säädöksiin. Yritysten tulee olla valmiita muutoksiin. Ympäristön haastavuudesta huolimatta, useat ulkomaalaiset sijoittajat ja yrittäjät kokevat Espanjan houkuttelevana kohteena.