Internal communications in project management : case Company X
Ylitolva, Fiia (2015)
Ylitolva, Fiia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062818
Tiivistelmä
Nykyään monet yritykset ovat enemmissä määrin alkaneet suosia projektityöskentelyä. Tehokas projektihallinta vaatii täydellistä tiimityöskentelyä, johtajuustaitoja ja toimivia systeemejä. Ennen kaikkea onnistunut projektinhallinta vaatii täydellistä viestintää. Monet organisaatiot kiinnittävät huomiota toimituksiin, budjettiin, laatuun ja resursseihin. Nämä kaikki osa-alueet kuitenkin vaativat tehokasta projektiviestintää toimiakseen menestyksekkäästi. Viestinnän sanotaan olevan liima, joka pitää projektia kasassa.
Projektitiimin sisällä tapahtuvaa viestintää kutsutaan sisäiseksi projektiviestinnäksi. Projektipäällikkö on avainasemassa tehokkaan projektiviestinnän aikaansaamisessa projektitiimissä. Onnistuneen projektin edellytyksiin kuuluu, että projektipäällikkö pystyy delegoimaan tehtäviä, motivoimaan ja sitouttamaan koko projektitiimin projektiin. Projektit ovat tarkasti suunniteltuja ja sidottuja budjettiin, aikatauluihin ja laatuun. Pienikin virhe tai väärinymmärrys viestinnässä voi kustantaa projektille sen epäonnistumisen. Tehokas sisäinen projektiviestintä on suunnitellun ja organisoidun viestinnän tulos.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suurelle kansainväliselle yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä on tehokas viestintä projekteissa projektiostajien näkökulmasta katsottuna ja miten se voidaan saavuttaa. Tutkimuksen kohteena olivat case-yrityksen projektiostajat ja heidän viestintä projekteissa. Tutkimusmetodina käytettiin sähköistä kyselylomaketta, jonka tarkoituksena oli löytää keinoja parantaa case-yrityksen viestintää projektiostajien ja heidän avainsidosryhmien välillä.
Tulokset osoittavat, että case-yrityksen projekti-insinöörit ja projektipäälliköt ovat pääosin tyytyväisiä nykyiseen ostajien kanssa käytävään viestintään ja ostajien työpanokseen projekteissa. Tulokset kuitenkin paljastivat, että ostajien projektiviestinnässä on kehitettävää. Sidosryhmät mainitsivat monia eri viestintähaasteita, joista päällimmäisiksi nousivat ostajien suuri työtehtävien määrä ja kasvokkain tapahtuvan viestinnän merkitys.
Projektitiimin sisällä tapahtuvaa viestintää kutsutaan sisäiseksi projektiviestinnäksi. Projektipäällikkö on avainasemassa tehokkaan projektiviestinnän aikaansaamisessa projektitiimissä. Onnistuneen projektin edellytyksiin kuuluu, että projektipäällikkö pystyy delegoimaan tehtäviä, motivoimaan ja sitouttamaan koko projektitiimin projektiin. Projektit ovat tarkasti suunniteltuja ja sidottuja budjettiin, aikatauluihin ja laatuun. Pienikin virhe tai väärinymmärrys viestinnässä voi kustantaa projektille sen epäonnistumisen. Tehokas sisäinen projektiviestintä on suunnitellun ja organisoidun viestinnän tulos.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suurelle kansainväliselle yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä on tehokas viestintä projekteissa projektiostajien näkökulmasta katsottuna ja miten se voidaan saavuttaa. Tutkimuksen kohteena olivat case-yrityksen projektiostajat ja heidän viestintä projekteissa. Tutkimusmetodina käytettiin sähköistä kyselylomaketta, jonka tarkoituksena oli löytää keinoja parantaa case-yrityksen viestintää projektiostajien ja heidän avainsidosryhmien välillä.
Tulokset osoittavat, että case-yrityksen projekti-insinöörit ja projektipäälliköt ovat pääosin tyytyväisiä nykyiseen ostajien kanssa käytävään viestintään ja ostajien työpanokseen projekteissa. Tulokset kuitenkin paljastivat, että ostajien projektiviestinnässä on kehitettävää. Sidosryhmät mainitsivat monia eri viestintähaasteita, joista päällimmäisiksi nousivat ostajien suuri työtehtävien määrä ja kasvokkain tapahtuvan viestinnän merkitys.