Virtuaalisen kuntokoulun analysointi Business Model Canvas-mallin avulla : case Winds of Wellness Oy
Kuosmanen, Tuula; Tarvainen, Marika (2015)
Kuosmanen, Tuula
Tarvainen, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503283665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503283665
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli analysoida Business Model Canvas –liiketoiminnan kehittämismallin avulla lanseerausvaiheessa olevaa yritysideaa ja saada selville liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavia kehittämiskohteita. Opinnäytetyön lähtökohtana oli kauneudenhoitoalan ammattilaisille kehitelty virtuaalinen kuntokoulu, jonka tavoitteena on olla edistämässä alan työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
Liiketoimintaidean analysoinnissa apuna käytetyssä Business Model Canvas-kehittämismallissa yrityksen liiketoiminta jaetaan yhdeksään osa-alueeseen, jolloin liiketoimintaa pystytään analysoimaan kokonaisvaltaisesti. Perusteellinen liiketoiminnan analysointi antaa hyvän pohjan yrityksen kehittämistyölle. Aineistoon on perehdytty tutustumalla BMC-malliin ja sen osa-alueisiin liittyvään kirjallisuuteen. Yritysidean analysointi on tehty osa-alueittain kirjallisuudesta saadun teoreettisen tiedon pohjalta.
Liiketoiminnan analysoinnin avulla saatiin selville kehittämiskohteita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota ennen toiminnan lanseeraamista markkinoille. Yhtenä tärkeimpänä kehittämiskohteena on toimiva, innovatiivinen verkosto, jonka avulla yrityksen toimintaa saadaan tunnetuksi ja sitä kautta kannattavaksi. Ansaintalogiikan määrittely on myös virtuaalisen kuntokoulun tiukimpia haasteita. Palvelun ainutlaatuisuuteen panostamalla ja kustannusrakenteen keveydellä pystytään haastamaan kilpailijat, mutta ansaintalogiikkaa pitää kuitenkin jatkuvasti arvioida ja kehittää.
Vaikka analyysillä pystyttiin myös kartoittamaan, mikä yritysideassa oli jo hyvää ja toimivaa, esiin tulleisiin puutteisiin ja kehittämiskohteisiin tarttumalla sekä tekemällä tarvittavat muutokset toimintaa saadaan vielä paremmaksi, ja mahdolliseksi lanseerata palvelu myöhemmin markkinoille. Hyvällä suunnittelulla saadaan myös kilpailuetua muihin kilpailijoihin verrattuna, koska ennen toiminnan aloittamista pystytään puuttumaan sellaisiin epäkohtiin, jotka voisivat olla karikkona tulevassa liiketoiminnassa.
Liiketoimintaidean analysoinnissa apuna käytetyssä Business Model Canvas-kehittämismallissa yrityksen liiketoiminta jaetaan yhdeksään osa-alueeseen, jolloin liiketoimintaa pystytään analysoimaan kokonaisvaltaisesti. Perusteellinen liiketoiminnan analysointi antaa hyvän pohjan yrityksen kehittämistyölle. Aineistoon on perehdytty tutustumalla BMC-malliin ja sen osa-alueisiin liittyvään kirjallisuuteen. Yritysidean analysointi on tehty osa-alueittain kirjallisuudesta saadun teoreettisen tiedon pohjalta.
Liiketoiminnan analysoinnin avulla saatiin selville kehittämiskohteita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota ennen toiminnan lanseeraamista markkinoille. Yhtenä tärkeimpänä kehittämiskohteena on toimiva, innovatiivinen verkosto, jonka avulla yrityksen toimintaa saadaan tunnetuksi ja sitä kautta kannattavaksi. Ansaintalogiikan määrittely on myös virtuaalisen kuntokoulun tiukimpia haasteita. Palvelun ainutlaatuisuuteen panostamalla ja kustannusrakenteen keveydellä pystytään haastamaan kilpailijat, mutta ansaintalogiikkaa pitää kuitenkin jatkuvasti arvioida ja kehittää.
Vaikka analyysillä pystyttiin myös kartoittamaan, mikä yritysideassa oli jo hyvää ja toimivaa, esiin tulleisiin puutteisiin ja kehittämiskohteisiin tarttumalla sekä tekemällä tarvittavat muutokset toimintaa saadaan vielä paremmaksi, ja mahdolliseksi lanseerata palvelu myöhemmin markkinoille. Hyvällä suunnittelulla saadaan myös kilpailuetua muihin kilpailijoihin verrattuna, koska ennen toiminnan aloittamista pystytään puuttumaan sellaisiin epäkohtiin, jotka voisivat olla karikkona tulevassa liiketoiminnassa.