Laskutusprosessin kehittäminen : Case: Kouvolan kaupunki, Aluepalvelut
Leinonen, Jarno (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084017
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä haettiin ratkaisumallia toimeksiantajan laskutusprosessiin.
Toimeksiantajana työssä on Kouvolan kaupungin Teknisen tuotannon liikelaitos ja sen alaisuuteen kuuluvan Aluepalveluiden palveluyksiköt. Näiden laskutus tilaajaorganisaatiolta aiheutti ongelmia budjetoinnissa ja talouden seurannassa. Tavoitteena oli löytää syyt ongelmiin
nykyisessä laskutusprosessissa sekä keinot ongelmien korjaamiseen toimintatapoja tai prosessia muuttamalla.
Nykyistä prosessia tutkittiin lähinnä tapaustutkimuksena ja uutta prosessia kehitettiin muun muassa toimintatutkimuksen keinoin. Aineiston hankinnassa käytettiin työtehtäviin ja -
kokemukseen perustuvaa havainnointia sekä haastatteluja ja keskusteluja. Kerättyä aineistoa analysoitiin vertaamalla raportteihin ja järjestelmistä saataviin tietoihin sekä vertaamalla käytännön kokemukseen perustuen haastateltujen toimijoiden näkemysten yhtenevyyttä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin ongelmakohtia laskutusprosessissa, joihin voitiin antaa toimenpide-ehdotuksia. Kehittämistyön tuloksena päädyttiin ratkaisuun, jossa laskutusprosessia ja käytännön toimia muutetaan. Tuloksena syntyi uusi laskutusprosessi, jota sovelletaan käytäntöön toimeksiantajalla vuoden 2015 alusta lähtien.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laskutusprosessin muutoksella saavutetaan keskeiset tavoitteet. Sen käyttöönotolla on kuitenkin vaikutuksia palveluyksiköiden ja muun organisaation toimintaan, jotka tulee käytännön työssä huomioida.
Toimeksiantajana työssä on Kouvolan kaupungin Teknisen tuotannon liikelaitos ja sen alaisuuteen kuuluvan Aluepalveluiden palveluyksiköt. Näiden laskutus tilaajaorganisaatiolta aiheutti ongelmia budjetoinnissa ja talouden seurannassa. Tavoitteena oli löytää syyt ongelmiin
nykyisessä laskutusprosessissa sekä keinot ongelmien korjaamiseen toimintatapoja tai prosessia muuttamalla.
Nykyistä prosessia tutkittiin lähinnä tapaustutkimuksena ja uutta prosessia kehitettiin muun muassa toimintatutkimuksen keinoin. Aineiston hankinnassa käytettiin työtehtäviin ja -
kokemukseen perustuvaa havainnointia sekä haastatteluja ja keskusteluja. Kerättyä aineistoa analysoitiin vertaamalla raportteihin ja järjestelmistä saataviin tietoihin sekä vertaamalla käytännön kokemukseen perustuen haastateltujen toimijoiden näkemysten yhtenevyyttä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin ongelmakohtia laskutusprosessissa, joihin voitiin antaa toimenpide-ehdotuksia. Kehittämistyön tuloksena päädyttiin ratkaisuun, jossa laskutusprosessia ja käytännön toimia muutetaan. Tuloksena syntyi uusi laskutusprosessi, jota sovelletaan käytäntöön toimeksiantajalla vuoden 2015 alusta lähtien.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laskutusprosessin muutoksella saavutetaan keskeiset tavoitteet. Sen käyttöönotolla on kuitenkin vaikutuksia palveluyksiköiden ja muun organisaation toimintaan, jotka tulee käytännön työssä huomioida.