Pojat murrosiän kynnyksellä : Selvitys mikä murrosiässä kiinnostaa viides- ja kuudesluokkalaisia poikia?
Viheriäkoski, Titta; Retulainen, Helena; Venho, Inkeri (2015)
Viheriäkoski, Titta
Retulainen, Helena
Venho, Inkeri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää mikä viides- ja kuudesluokkalaisia poikia kiinnostaa murrosiässä ja sen muutoksissa. Toimeksiantajamme Hämeenlinnan Seminaarin alakoulun terveydenhoitaja kaipasi poikien murrosikäopasta työnsä avuksi.
Ryhmämme koki tarpeelliseksi ja mielekkääksi tutkia ensin kohderyhmän mielenkiinnon kohteita, ja toteuttaa oppaan vasta kehitystehtävävaiheessa. Työssä käytettiin laajasti kirjallisia sekä verkossa olevia lähteitä. Myös tutkimukset ja muiden opinnäytetyöt antoivat hyvää osviittaa siihen, mikä työssä on tärkeää.
Laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen avulla tutkittiin poikia askarruttavia murrosiän kysymyksiä. Laadullisen tutkimusmuodon ansiosta työ sai joustaa prosessin edetessä.
Tulokseksi saatiin, että harrastukset, liikunta, kaverisuhteet ja murrosiän fyysiset muutokset ovat poikien suurimpia kiinnostuksen kohteita. Parhaimmaksi murrosikäaiheen tiedonlähteeksi koettiin opettajat ja tervey-denhoitaja. Tuloksiin oltiin tyytyväisiä ja koettiin niiden olevan luotettavia. Kysely toteutettiin hyvää etiikkaa noudattaen ja tulokset on raportoitu tarkasti.
Seuraava vaihe on kehitystehtävä, jossa tuloksia hyödynnetään murrosikälehtisen tekemisessä. Tavoitteena on mahdollisimman mielenkiintoinen ja kattava, mutta kompakti lehtinen, jota pojat voivat rauhassa tutkia kotona tai yhdessä kavereiden kanssa, ja joka vastaa myös niihin kysymyksiin, joita ei ääneen uskalla kysyä.
Ryhmämme koki tarpeelliseksi ja mielekkääksi tutkia ensin kohderyhmän mielenkiinnon kohteita, ja toteuttaa oppaan vasta kehitystehtävävaiheessa. Työssä käytettiin laajasti kirjallisia sekä verkossa olevia lähteitä. Myös tutkimukset ja muiden opinnäytetyöt antoivat hyvää osviittaa siihen, mikä työssä on tärkeää.
Laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen avulla tutkittiin poikia askarruttavia murrosiän kysymyksiä. Laadullisen tutkimusmuodon ansiosta työ sai joustaa prosessin edetessä.
Tulokseksi saatiin, että harrastukset, liikunta, kaverisuhteet ja murrosiän fyysiset muutokset ovat poikien suurimpia kiinnostuksen kohteita. Parhaimmaksi murrosikäaiheen tiedonlähteeksi koettiin opettajat ja tervey-denhoitaja. Tuloksiin oltiin tyytyväisiä ja koettiin niiden olevan luotettavia. Kysely toteutettiin hyvää etiikkaa noudattaen ja tulokset on raportoitu tarkasti.
Seuraava vaihe on kehitystehtävä, jossa tuloksia hyödynnetään murrosikälehtisen tekemisessä. Tavoitteena on mahdollisimman mielenkiintoinen ja kattava, mutta kompakti lehtinen, jota pojat voivat rauhassa tutkia kotona tai yhdessä kavereiden kanssa, ja joka vastaa myös niihin kysymyksiin, joita ei ääneen uskalla kysyä.