Suunnitellen ja koordinoiden : kohti kaikille yhteistä ammatillista oppilaitosta
Editoija
Hirvonen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-386-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-386-5
Tiivistelmä
Yhteiskunnallis-taloudelliset tekijät heijastuvat koulutukseen ja muuttavat sen rakennetta ja sille asetettuja tavoitteita. Myös erityisopetuksen asema ja rooli muuttuu. Erityisopetuksen avulla oppilaitoksissa pyritään vastaamaan toisaalta oppilaitosten ja toisaalta yksilön näkökulmasta erilaisiin yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Erityisopetuksen asema osana ammatillisen koulutuksen toteutusta onkin ollut ja on edelleen vahva. Tämä julkaisu kuvaa toisaalta sitä, kuinka ammatillisessa koulutuksessa toteutettava erityisopetus on sopeutunut ammatillisen koulutuksen muutoksiin ja luonut erityisopetuksen toimivia toteutusmalleja. Tämän julkaisun tarkoituksena on kertoa myös siitä, kuinka maamme kokeneet erityisopettajat eivät ole jääneet muutoksen myllerryksissä paikoilleen, vaan he ovat tarttuneet muutoshaasteisiin ja luoneet tarkoituksenmukaisia erityisopetuksen malleja. Kukin malli on paikallisesti määrittynyt, mutta niissä kaikissa on yhteisenä piirteenä siirtyä pois erityisopetuksen erillisyydestä kaikille yhteiseen, inklusiiviseen kouluun. Ammatillista koulutusta toteutetaan tänä päivänä isoissa yksiköissä, jolloin erityisen tuen tarkoituksenmukainen järjestäminen edellyttää suunnitelmallista työotetta, yhteistyöverkostoja, koordinointia ja jatkuvaa toiminnan arviointia.