KAIKKI MUKAAN! : Toiminnallisia menetelmiä Leirikesä ry:n kehitysvammatyöhön integraation edistämiseksi
Nikkanen, Anni (2015)
Nikkanen, Anni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503263590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503263590
Tiivistelmä
Nikkanen, Anni. KAIKKI MUKAAN! Toiminnallisia menetelmiä Leirikesä ry:n kehitysvammatyöhön integraation edistämiseksi. Kevät 2015, 103s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) -diakoni.
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen produktio, jonka tarkoituksena oli koota toiminnallisten menetelmien opas Leirikesä ry:n kehitysvammatyöhön. Kehittämispainotteisen opinnäytetyön ensimmäinen tavoite on edistää kehitysvammaisten ja vammattomien lasten integraation toteutumista oppaan toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen. Työn toinen tavoite on tukea integraation juurtumista Leirikesä ry:n toimintaan.
Leirikesä ry tekee ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä järjestäen kaikille avoimia leirejä koulujen kesälomien ajan. Leirit on tarkoitettu peruskouluikäisille lapsille ja nuorille ja osalla leireistä on kehitysvammaisia lapsia. Oppaan tarkoituksena on tukea ja auttaa kehitysvammatoiminnasta vastaavan ohjaajan työtä toiminnallisen ja sosiaalisen integraation edistämisessä. Tarkoituksena oli tuottaa nopea- ja helppokäyttöinen työväline, joka sopii leirityöhön. Opinnäytetyön näkökulma on kehitysvammaisten leiriläisten tarpeissa ja tasa-arvoisen leirikokemuksen tarjoamisessa heille. Raportissa pohditaan myös oppaan käyttömahdollisuuksia Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lapsi- ja nuorisotyössä.
KAIKKI MUKAAN! -opas sisältää kaksikymmentä leikkiä ja neljä muuta toiminnallista menetelmää sekä keinoja leikkijöiden ryhmiin jakamiseen. Näiden lisäksi oppaassa kerrotaan integraatiosta ja ryhmän ohjaamisesta, kun ryhmässä on kehitysvammaisia lapsia. Oppaan leikkejä ja taidelähtöisiä menetelmiä kokeiltiin Leirikesä ry:n leireillä kesällä 2014 ennen oppaan kirjoittamista.
Opasta arvioivat tekijän lisäksi Leirikesän toiminnanjohtaja, kesien 2014–2015 leirinjohtaja sekä kaksi edellistä kehitysvammatoiminnasta vastannutta ohjaajaa. Oppaan sisältöä ja sen eri osia pidettiin onnistuneina ja tarkoituksenmukaisina. Oppaan uskottiin tukevan integraation edistämistä leireillä ja jo sen valmistelemisen koettiin vaikuttaneen leiriin. Arvioijat kokivat, että oppaasta tulee olemaan hyötyä sekä kehitysvammaisten lasten kanssa työskenteleville että muille ohjaajille. Oppaan uudistaminen jatkossa ja kehitysvammatoiminnan jatkuva kehittäminen nähtiin hyvinä keinoina integraation edistämiseksi leireillä.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, kouluikäiset, integraatio, kesäleirit, leikit, toiminnalliset menetelmät, oppaat
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) -diakoni.
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen produktio, jonka tarkoituksena oli koota toiminnallisten menetelmien opas Leirikesä ry:n kehitysvammatyöhön. Kehittämispainotteisen opinnäytetyön ensimmäinen tavoite on edistää kehitysvammaisten ja vammattomien lasten integraation toteutumista oppaan toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen. Työn toinen tavoite on tukea integraation juurtumista Leirikesä ry:n toimintaan.
Leirikesä ry tekee ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä järjestäen kaikille avoimia leirejä koulujen kesälomien ajan. Leirit on tarkoitettu peruskouluikäisille lapsille ja nuorille ja osalla leireistä on kehitysvammaisia lapsia. Oppaan tarkoituksena on tukea ja auttaa kehitysvammatoiminnasta vastaavan ohjaajan työtä toiminnallisen ja sosiaalisen integraation edistämisessä. Tarkoituksena oli tuottaa nopea- ja helppokäyttöinen työväline, joka sopii leirityöhön. Opinnäytetyön näkökulma on kehitysvammaisten leiriläisten tarpeissa ja tasa-arvoisen leirikokemuksen tarjoamisessa heille. Raportissa pohditaan myös oppaan käyttömahdollisuuksia Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lapsi- ja nuorisotyössä.
KAIKKI MUKAAN! -opas sisältää kaksikymmentä leikkiä ja neljä muuta toiminnallista menetelmää sekä keinoja leikkijöiden ryhmiin jakamiseen. Näiden lisäksi oppaassa kerrotaan integraatiosta ja ryhmän ohjaamisesta, kun ryhmässä on kehitysvammaisia lapsia. Oppaan leikkejä ja taidelähtöisiä menetelmiä kokeiltiin Leirikesä ry:n leireillä kesällä 2014 ennen oppaan kirjoittamista.
Opasta arvioivat tekijän lisäksi Leirikesän toiminnanjohtaja, kesien 2014–2015 leirinjohtaja sekä kaksi edellistä kehitysvammatoiminnasta vastannutta ohjaajaa. Oppaan sisältöä ja sen eri osia pidettiin onnistuneina ja tarkoituksenmukaisina. Oppaan uskottiin tukevan integraation edistämistä leireillä ja jo sen valmistelemisen koettiin vaikuttaneen leiriin. Arvioijat kokivat, että oppaasta tulee olemaan hyötyä sekä kehitysvammaisten lasten kanssa työskenteleville että muille ohjaajille. Oppaan uudistaminen jatkossa ja kehitysvammatoiminnan jatkuva kehittäminen nähtiin hyvinä keinoina integraation edistämiseksi leireillä.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, kouluikäiset, integraatio, kesäleirit, leikit, toiminnalliset menetelmät, oppaat