Yhdistyksen markkinointia kehittämässä : Case Sawo Ensemble
Taskinen-Viinikainen, Tiina (2015)
Taskinen-Viinikainen, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273645
Tiivistelmä
Opinnäytteen tilaaja on Kuopion kansalaisopiston viihdekuoro ry, joka tunnetaan myös nimellä Sawo Ensemble. Se on edistyneistä laulunharrastajista koostuva 35-jäseninen kuoro, joka konsertoi ja keikkailee aktiivisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää yhdistyksen markkinointia ja tuottaa kuorolle markkinointisuunnitelma, sekä kehittää toimintaa yleisellä tasolla.
Markkinointisuunnitelma on tarkoitettu Kuopion kansalaisopiston viihdekuorolle avuksi markkinoinnin toteutukseen ja täydennettäväksi tarpeen mukaan tulevaisuudessa. Työ voi antaa ideoita markkinointiin myös muille kuoroille ja muille voittoa tavoittelemattomille yhdistyksille, ja näin ollen parantaa niiden toimintaedellytyksiä kilpailuun perustuvassa markkinataloudessamme.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa tutkin kuoron syksyllä 2014 tuottaman musiikkinäytelmän markkinointia ja josta saatuihin kokemuksiin kehittäminen perustuu. Aineiston keruun menetelminä on havainnointi tuotantopäiväkirjan muodossa ja kaksi sähköistä Webropol-kyselyä, joista ensimmäinen on kuorolaisille 15.12.2014 ja toinen joulukonserttimme jälkeen yleisölle 20.12.2014 lähetetty kysely. Kyselyistä saatiin suurimmaksi osaksi laadullista aineistoa.
Kuorolaisten kannattaa jatkaa kasvokkain suosittelua, sillä se on tehokas markkinoinnin keino myös tulevaisuudessa. Saadakseen uutta yleisöä kuoron kannattaa hyödyntää markkinoinnissaan tehokkaammin nykyisin paljon käytettyä sosiaalista mediaa ja kartoittaa parhaat kanavat ajatellen kuoron markkinointiviestintää. Etenkin nuoremmat ikäluokat voidaan tavoittaa sosiaalisen median välityksellä. Kuoron kannattaa myös panostaa sisältömarkkinointiin ja tuottaa laadukasta digitaalista sisältöä, sillä kuorolla on olemassa hyvä tuote, joka vastaa asiakkaan odotuksia. Kuoron kannattaa organisoida tulevaisuudessa markkinointinsa niin että vastuu markkinoinnista jakautuu tasaisesti kaikille kuorolaisille. Kuoron markkinointia varten voidaan nimetä useita vastuuhenkilöitä, jotka kantavat vastuuta omasta alueestaan.
Kuoron kannattaa tehdä apurahojen hakemisesta säännöllinen rutiini ja kartoittaa alueen yritysten halukkuutta sponsorointiin. Ohjelmisto kannattaa jatkossakin säilyttää monipuolisena pyrkien kuitenkin aina hieman uudistamaan sitä. Kuoro voi luottaa kauniiseen sointiin ja ilmeikkääseen lavaesiintymiseen myös jatkossa. Laulujen esittäminen ulkoa on myös suositeltavaa. Kuoron omat resurssit tuotantojen suunnittelussa ja toteutuksissa kannattaa hyödyntää myös mahdollisimman hyvin.
Kuoron onnistuneet keikat toimivat hyvänä markkinointina. Kuoron kannattaa myös kartoittaa uusia verkostoja, minne tiedottaa toiminnastaan. Myös epätavallisempia markkinointitempauksia on suositeltavaa järjestää uuden yleisön tavoittamiseksi. Äänitteen julkaiseminen olisi sinällään markkinoinnillinen teko. Kuorolle painatetut käyntikortit avustaisivat kasvokkain suosittelua. Konserttien pääsylippuja pitäisi olla kuorolaisilla aina saatavilla niin, että ne olisivat aina tilaisuuden tullen myytävissä asiakkaille. Kuoron markkinointiviestinnän tulisi tapahtua hyvissä ajoin ennen konserttia, sillä osa yleisöstä tekee päätöksen konserttiin saapumisesta jo yli kuukauden ennen konserttia.
Markkinointisuunnitelma on tarkoitettu Kuopion kansalaisopiston viihdekuorolle avuksi markkinoinnin toteutukseen ja täydennettäväksi tarpeen mukaan tulevaisuudessa. Työ voi antaa ideoita markkinointiin myös muille kuoroille ja muille voittoa tavoittelemattomille yhdistyksille, ja näin ollen parantaa niiden toimintaedellytyksiä kilpailuun perustuvassa markkinataloudessamme.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa tutkin kuoron syksyllä 2014 tuottaman musiikkinäytelmän markkinointia ja josta saatuihin kokemuksiin kehittäminen perustuu. Aineiston keruun menetelminä on havainnointi tuotantopäiväkirjan muodossa ja kaksi sähköistä Webropol-kyselyä, joista ensimmäinen on kuorolaisille 15.12.2014 ja toinen joulukonserttimme jälkeen yleisölle 20.12.2014 lähetetty kysely. Kyselyistä saatiin suurimmaksi osaksi laadullista aineistoa.
Kuorolaisten kannattaa jatkaa kasvokkain suosittelua, sillä se on tehokas markkinoinnin keino myös tulevaisuudessa. Saadakseen uutta yleisöä kuoron kannattaa hyödyntää markkinoinnissaan tehokkaammin nykyisin paljon käytettyä sosiaalista mediaa ja kartoittaa parhaat kanavat ajatellen kuoron markkinointiviestintää. Etenkin nuoremmat ikäluokat voidaan tavoittaa sosiaalisen median välityksellä. Kuoron kannattaa myös panostaa sisältömarkkinointiin ja tuottaa laadukasta digitaalista sisältöä, sillä kuorolla on olemassa hyvä tuote, joka vastaa asiakkaan odotuksia. Kuoron kannattaa organisoida tulevaisuudessa markkinointinsa niin että vastuu markkinoinnista jakautuu tasaisesti kaikille kuorolaisille. Kuoron markkinointia varten voidaan nimetä useita vastuuhenkilöitä, jotka kantavat vastuuta omasta alueestaan.
Kuoron kannattaa tehdä apurahojen hakemisesta säännöllinen rutiini ja kartoittaa alueen yritysten halukkuutta sponsorointiin. Ohjelmisto kannattaa jatkossakin säilyttää monipuolisena pyrkien kuitenkin aina hieman uudistamaan sitä. Kuoro voi luottaa kauniiseen sointiin ja ilmeikkääseen lavaesiintymiseen myös jatkossa. Laulujen esittäminen ulkoa on myös suositeltavaa. Kuoron omat resurssit tuotantojen suunnittelussa ja toteutuksissa kannattaa hyödyntää myös mahdollisimman hyvin.
Kuoron onnistuneet keikat toimivat hyvänä markkinointina. Kuoron kannattaa myös kartoittaa uusia verkostoja, minne tiedottaa toiminnastaan. Myös epätavallisempia markkinointitempauksia on suositeltavaa järjestää uuden yleisön tavoittamiseksi. Äänitteen julkaiseminen olisi sinällään markkinoinnillinen teko. Kuorolle painatetut käyntikortit avustaisivat kasvokkain suosittelua. Konserttien pääsylippuja pitäisi olla kuorolaisilla aina saatavilla niin, että ne olisivat aina tilaisuuden tullen myytävissä asiakkaille. Kuoron markkinointiviestinnän tulisi tapahtua hyvissä ajoin ennen konserttia, sillä osa yleisöstä tekee päätöksen konserttiin saapumisesta jo yli kuukauden ennen konserttia.