ASIAKKAIDEN TYYTYVÄISYYS TERVEYSTAPAAMISEEN JA KIINNOSTUS SÄHKÖISEEN ASIOINTIIN SENIOREIDEN TERVEYSPISTE DAALIASSA
Linna-Piilola, Eeva; Kaustinen, Anna (2015)
Linna-Piilola, Eeva
Kaustinen, Anna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303689
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Senioreiden terveyspiste Daalian terveystapaamiseen tulleiden asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun sekä mielenkiintoa sähköiseen asiointiin. Lisäksi selvitettiin terveystapaamisen tuottamaa hyötyä ja asiakkaiden kehittämisehdotuksia terveystapaamiselle. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jotta terveystapaamisia voidaan kehittää jatkossa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Avoin kysymys analysoitiin sisällön analyysiä mukaillen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 67 ja 74 vuotta täyttäneet kokkolalaiset, jotka osallistuivat Senioreiden terveyspiste Daalian terveystapaamiseen vuonna 2014. Otos muodostui maaliskuusta kesäkuuhun 2014 terveystapaamisessa käyneistä asiakkaista. Vastausprosentti oli 88,98 %.
Opinnäytetyön tulosten perusteella vastaajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä terveystapaamiseen. Nuoremmalle ikäluokalle terveystapaamiseen varattu aika oli riittävä. Miehet olivat tyytyväisiä terveystapaamisen terveyttä edistävään merkitykseen. Terveystapaamisesta on ollut hyötyä ja sitä pidettiin tarpeellisena. Vastaajat pitivät tärkeänä mahdollisuutta keskustella ja tulla kuulluksi. Terveystapaamisia toivottiin lisää. Vähemmistö vastaajista oli kiinnostunut sähköisestä ajanvarauksesta sekä omien terveystietojen katsomisesta www.kanta.fi -palvelusta. Terveystapaamisen ansiosta Senioreiden terveyspiste Daalia on tullut tutuksi ja sinne on helppo tulla jatkossakin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Avoin kysymys analysoitiin sisällön analyysiä mukaillen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 67 ja 74 vuotta täyttäneet kokkolalaiset, jotka osallistuivat Senioreiden terveyspiste Daalian terveystapaamiseen vuonna 2014. Otos muodostui maaliskuusta kesäkuuhun 2014 terveystapaamisessa käyneistä asiakkaista. Vastausprosentti oli 88,98 %.
Opinnäytetyön tulosten perusteella vastaajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä terveystapaamiseen. Nuoremmalle ikäluokalle terveystapaamiseen varattu aika oli riittävä. Miehet olivat tyytyväisiä terveystapaamisen terveyttä edistävään merkitykseen. Terveystapaamisesta on ollut hyötyä ja sitä pidettiin tarpeellisena. Vastaajat pitivät tärkeänä mahdollisuutta keskustella ja tulla kuulluksi. Terveystapaamisia toivottiin lisää. Vähemmistö vastaajista oli kiinnostunut sähköisestä ajanvarauksesta sekä omien terveystietojen katsomisesta www.kanta.fi -palvelusta. Terveystapaamisen ansiosta Senioreiden terveyspiste Daalia on tullut tutuksi ja sinne on helppo tulla jatkossakin.