The forecasting process within Fiskars - Business Area Home
Jäntti, Rasmus (2015)
Jäntti, Rasmus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503293682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503293682
Tiivistelmä
This thesis will present and review the forecasting process of Fiskars, more precisely it will focus on the perspective of its Business Area Home. The thesis will also present the very fundamentals of forecasting and the business structure of Fiskars during June 2014. In addition to only presenting the forecasting process this thesis will present any other bottlenecks found in the process of the Fiskars forecasting process.
This thesis findings are limited to the perspective of Fiskars Business Area Home and are based on the situation in June 2014.
The fundamentals of forecasting include a presentation of why it’s done by companies, what needs to be taken into consideration when doing a forecast, what makes a good forecast and what kind of different techniques are there?
To review the Fiskars process, interviews have been conducted to key personnel to ques- tion what is done and why. During the interviews the structure of the process has been discovered and successfully compared to existing theories. Bottlenecks and possible areas of improvement are such as the timeframe of the forecast, which could be changed from a traditional approach to a modern 12-month rolling forecast. With a multinational compa- ny and several variables manual data entry is risky and require a lot of resources.
In the end a flowchart has been established with and without the improvement sugges- tions of the forecasting process. Detta arbete presenterar Fiskars prognositeringsprocess. Fiskars är ett internationellt aktiebolag och är indelat i flera divisioner. Detta arbete har inriktats och är begränsat för prognostiseringsprocessen av Business Area Home för Fiskars. För presentetation av processen har olika moment, deltagare och deras aktiviter klargjorts. Detta arbete skall också presentera potentiella flaskhalsar i Fiskars process som kan ha upptäckts under intervjuer.
Detta arbete presenterar också grunderna i prognostisering för bolag; varför prognoser görs, vad innebär en god prognostiseringsprocess, hur kan en prognos göras och vad skall man ta i beaktande. Fiskars process jämförs med dessa teorier. Processbeskrivningen är för läget i Fiskars under våren 2014. För att undersöka proces- sen har intervjuer gjorts med personal som deltar i olika skeden av den.
I arbetet har Fiskars Business Area Home process granskats och klargjorts från början till slut. Svagheter i processen under våren 2014 var tidrsamen för prognosen. Budgeten och prognosen görs för vart räkenskapsår åt gången – istället kunde 12-month rolling forecast introduceras som innebär att man alltid planerar 12 månader framåt.
En annan flaskhals i processen var mängden manuell inmatning av data och speciellt mellan olika divisioner. Manuell data inmatning kräver ofta mera resurser och ökar ris- ken för fel inmatning.
This thesis findings are limited to the perspective of Fiskars Business Area Home and are based on the situation in June 2014.
The fundamentals of forecasting include a presentation of why it’s done by companies, what needs to be taken into consideration when doing a forecast, what makes a good forecast and what kind of different techniques are there?
To review the Fiskars process, interviews have been conducted to key personnel to ques- tion what is done and why. During the interviews the structure of the process has been discovered and successfully compared to existing theories. Bottlenecks and possible areas of improvement are such as the timeframe of the forecast, which could be changed from a traditional approach to a modern 12-month rolling forecast. With a multinational compa- ny and several variables manual data entry is risky and require a lot of resources.
In the end a flowchart has been established with and without the improvement sugges- tions of the forecasting process.
Detta arbete presenterar också grunderna i prognostisering för bolag; varför prognoser görs, vad innebär en god prognostiseringsprocess, hur kan en prognos göras och vad skall man ta i beaktande. Fiskars process jämförs med dessa teorier. Processbeskrivningen är för läget i Fiskars under våren 2014. För att undersöka proces- sen har intervjuer gjorts med personal som deltar i olika skeden av den.
I arbetet har Fiskars Business Area Home process granskats och klargjorts från början till slut. Svagheter i processen under våren 2014 var tidrsamen för prognosen. Budgeten och prognosen görs för vart räkenskapsår åt gången – istället kunde 12-month rolling forecast introduceras som innebär att man alltid planerar 12 månader framåt.
En annan flaskhals i processen var mängden manuell inmatning av data och speciellt mellan olika divisioner. Manuell data inmatning kräver ofta mera resurser och ökar ris- ken för fel inmatning.