Mobiilipelin erikoistehosteet
Veräjänkorva, Antti (2015)
Veräjänkorva, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503263596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503263596
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda erikoistehosteet valmisteilla olevaan mobiilipeliin. Tavoitteena oli luoda tarvittavat tehosteet pelin ensimmäiseen pelattavaan esittelyversioon. Lopullisen pelin tehosteet voivat siis erota merkittävästikin tässä työssä esitellyistä tehosteista.
Reaaliaikaisissa peleissä on alusta alkaen ollut tehosteita joiden tarkoitus on ollut viestiä pelaajalle pelin tapahtumia ja antaa pelaajalle palautetta hänen tekemistään toiminnoista. Tehosteiden näyttävyys on kehittynyt tietokoneiden nopeuden kehittyessä ja pelien yleisen kehityksen myötä. Tehosteiden näyttävyys ja tyyli muokkaantuu myös aikakauden tyylin ja alustan mukana.
Tehosteiden luomisessa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, että kyseessä on mobiilipeli, jolloin näytön koko ja pelitilanne voi olla hyvin erilainen kuin jos peliä pelattaisiin olohuoneessa. Tehosteiden luonnissa ajateltiin paitsi niiden näyttävyyttä, niiden funktionaalista tarkoitusta ja sitä, mitä niillä on tarkoitus pelaajalle viestiä.
Erityistä huomiota työssä kiinnitettiin myös tehosteiden visuaalisuuden takana olevaan matematiikkaan ja algoritmeihin. Työssä luotiin paitsi itse visuaalinen grafiikka, myös toimintalogiikka. Työssä ei otettu huomioon tehosteiden varsinaista käyttöä pelissä ja siihen liittyviä teknisiä ratkaisuja ja rajoituksia.
Insinöörityön tuloksena valmistuivat mobiilipelin erikoistehosteet, ja ne liitettiin pelin esittelyversioon. Tehosteet olivat muun muassa vahinkotehoste, aseen leimahdus, parannustehoste, laavavirtaus, valojuovat ja monia muita. Kaikki tehosteet liitettiin peliin, sen sisäisen tehostejärjestelmän kautta.
Reaaliaikaisissa peleissä on alusta alkaen ollut tehosteita joiden tarkoitus on ollut viestiä pelaajalle pelin tapahtumia ja antaa pelaajalle palautetta hänen tekemistään toiminnoista. Tehosteiden näyttävyys on kehittynyt tietokoneiden nopeuden kehittyessä ja pelien yleisen kehityksen myötä. Tehosteiden näyttävyys ja tyyli muokkaantuu myös aikakauden tyylin ja alustan mukana.
Tehosteiden luomisessa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, että kyseessä on mobiilipeli, jolloin näytön koko ja pelitilanne voi olla hyvin erilainen kuin jos peliä pelattaisiin olohuoneessa. Tehosteiden luonnissa ajateltiin paitsi niiden näyttävyyttä, niiden funktionaalista tarkoitusta ja sitä, mitä niillä on tarkoitus pelaajalle viestiä.
Erityistä huomiota työssä kiinnitettiin myös tehosteiden visuaalisuuden takana olevaan matematiikkaan ja algoritmeihin. Työssä luotiin paitsi itse visuaalinen grafiikka, myös toimintalogiikka. Työssä ei otettu huomioon tehosteiden varsinaista käyttöä pelissä ja siihen liittyviä teknisiä ratkaisuja ja rajoituksia.
Insinöörityön tuloksena valmistuivat mobiilipelin erikoistehosteet, ja ne liitettiin pelin esittelyversioon. Tehosteet olivat muun muassa vahinkotehoste, aseen leimahdus, parannustehoste, laavavirtaus, valojuovat ja monia muita. Kaikki tehosteet liitettiin peliin, sen sisäisen tehostejärjestelmän kautta.