Esiopetuksen oppilashuolto Kouvolan kaupungissa
Hölttä, Hanna (2015)
Hölttä, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233458
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Kouvolan kaupungin esiopetuksen oppilashuollon toimintaa. Tavoitteena on selvittää miten esiopetuksen oppilashuoltotyötä tehdään tällä hetkellä ja miten esiopetuksen oppilashuollon työtä voidaan kehittää tulevaisuutta ajatellen. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Opinnäytetyön tar-koituksena on selventää esiopetuksen oppilashuollon toimintaa ja sen nykytilaa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin tutkimuskyselylomakkeella, joka toimitettiin sähköisesti Kouvolan kaupungin alueen valikoidulle henkilöstölle: päiväkotien johtajille ja varhaiskasvatuksen palvelupääliköille. Vastauksia palautui yhteensä 20 kappaletta, eli 65% kokonaismäärästä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisäl-töanalyysin mukaisesti.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat Kouvolan kaupungin esiopetuksen oppilashuollon ole-van alkutekijöissään. Tästä syystä esiopetuksen oppilashuollon tutkiminen osoittautui oletettua haastavammaksi, kun tutkimusaineisto jäi odotettua suppeammaksi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että esiopetuksessa oppilashuollollista toimintaa onneksi toteutetaan, vaikkei varsinaisia oppilas-huoltoryhmiä olekaan perustettu Kouvolan kaupungin alueella. Oppilashuoltoryhmät hakevat vielä paikkaansa esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen osa-alueella.
Esiopetuksen oppilashuoltoryhmien toiminnan käynnistämiseksi ja ennen kaikkea oppilashuolto-ryhmien vakiinnuttamiseksi on tehtävä vielä töitä. Toiminnan aloittamiseksi esimerkiksi perehdy-tyskoulutus voisi olla avuksi avaamaan toimintaa, mikä on muutoin esiopetuksessa ja varhais-kasvatuksessa työskentelevälle henkilöstölle vierasta. Oppilashuoltoryhmien työ painottuu en-naltaehkäisevään työhön, millä on selkeästi vaikutus kokonaisvaltaisesti lapsiperheiden tukemi-sessa ja ongelmien varhaisessa havaitsemisessa. Tähän työhön olisi hyvä panostaa, jolloin en-naltaehkäisevän työn mahdollisuudet lisääntyisivät Kouvolan kaupungin lapsiperheiden tukemiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin tutkimuskyselylomakkeella, joka toimitettiin sähköisesti Kouvolan kaupungin alueen valikoidulle henkilöstölle: päiväkotien johtajille ja varhaiskasvatuksen palvelupääliköille. Vastauksia palautui yhteensä 20 kappaletta, eli 65% kokonaismäärästä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisäl-töanalyysin mukaisesti.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat Kouvolan kaupungin esiopetuksen oppilashuollon ole-van alkutekijöissään. Tästä syystä esiopetuksen oppilashuollon tutkiminen osoittautui oletettua haastavammaksi, kun tutkimusaineisto jäi odotettua suppeammaksi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että esiopetuksessa oppilashuollollista toimintaa onneksi toteutetaan, vaikkei varsinaisia oppilas-huoltoryhmiä olekaan perustettu Kouvolan kaupungin alueella. Oppilashuoltoryhmät hakevat vielä paikkaansa esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen osa-alueella.
Esiopetuksen oppilashuoltoryhmien toiminnan käynnistämiseksi ja ennen kaikkea oppilashuolto-ryhmien vakiinnuttamiseksi on tehtävä vielä töitä. Toiminnan aloittamiseksi esimerkiksi perehdy-tyskoulutus voisi olla avuksi avaamaan toimintaa, mikä on muutoin esiopetuksessa ja varhais-kasvatuksessa työskentelevälle henkilöstölle vierasta. Oppilashuoltoryhmien työ painottuu en-naltaehkäisevään työhön, millä on selkeästi vaikutus kokonaisvaltaisesti lapsiperheiden tukemi-sessa ja ongelmien varhaisessa havaitsemisessa. Tähän työhön olisi hyvä panostaa, jolloin en-naltaehkäisevän työn mahdollisuudet lisääntyisivät Kouvolan kaupungin lapsiperheiden tukemiseksi.